Ari Pokka: Koulun digitalisaatiossa miksi-kysymyksen sijaan tulee kysyä miten

Schildtin lukion rehtori Ari Pokka on otsikoinut Gradia-blogikirjoituksensa Z-sukupolven haaste. Hän pohtii, miksi digitalisaation kehitystä koulussa problematisoidaan eri suunnista, vaikka koko arkielämämme muuttuu yhä vahvemmin digisidonnaiseksi.

”Mielestäni on eriskummallista, että digitaalinen toimintaympäristö, joka soveltuu lähes kaiken arkisen tekemisemme helpottamiseen, ei millään meinaa millään sopia koulun todellisuuteen. Edelleen kouluelämässä tunnutaan digitalisaatiosta kysyttävän miksi, vaikka oikea kysymys olisi miten.”

Pokka näkee, että verkko-oppimisen mahdollisuudet ovat usein oivallinen vastaus vaikkapa kysymyksiin, miten mahdollistamme yksilöllisemmän opetuksen, palvelemme erityisopiskelijoita tai turvaamme kestävän kehityksen.

Gradia-lukioiden seuraavan opetussuunnitelmakierroksen eräs keskeinen tehtävä on Pokan mukaan uuden E-Gradia-konseptin alle rakentuva kurssitarjonta.

”Voimme halutessamme olla eräs maamme johtava verkko-opetuksen tarjoaja, joka toimii sekä kansallisella että kansainvälisillä markkinoilla.”

Kuvassa rehtori Ari Pokka