Gradia Jämsä kokeilee lisättyä todellisuutta opetuksen tukena sähköalan asennusharjoituksissa

AR-sovelluksen virtuaalikeittiö.

Gradia Jämsä kokeilee lisättyä todellisuutta opetuksen tukena sähköalan asennusharjoituksissa

Uudet teknologiat, kuten lisätty (AR), yhdistetty (MR) ja virtuaalitodellisuus (VR) jalkautuvat yhä enenemissä määrin oppilaitoksiin tukemaan opetusta sekä valmistamaan nuoria tulevaisuuden työelämään. Softability toteutti yhteistyössä Gradia Jämsän kanssa sähköalalle AR-sovelluksen, jonka tarkoituksena on parantaa ja monipuolistaa oppilaiden oppimiskokemusta, havainnollistaa asennusharjoitusympäristöä kalusteineen sekä helpottaa opettajien työn suunnittelun ja asennusten tarkistamista.

“Sovelluksen lähtökohtana toimi tarve tehdä opiskelijoille selkeämmäksi asennusharjoitustyön lopputulosta ja saada heidät ymmärtämään paremmin, millainen heidän sähköistämänsä keittiö olisi valmiina, kalustettuna kokonaisuutena. Kuitenkin asennusharjoitusprosessin sujuvuus ja käytössä olevat tilat eivät mahdollista oikeiden, kiinteiden keittiökalusteiden käyttämistä harjoitusympäristössä ja näihin ongelmiin päätimme hakea ratkaisua uudesta teknologiasta, AR-sovelluksesta”, kertoo Gradia Jämsän sähköalan lehtori Niklas Myllymäki.

AR-sovelluksen avulla fyysiseen harjoitustilaan tuodaan virtuaalikeittiö, joka auttaa opiskelijoita hahmottamaan miltä valmis lopputulos näyttää. Opiskelijat suorittavat keittiön sähköistämisen perinteisesti 2D-piirustusten pohjalta ja asentavat sähköpisteet tyhjille seinille oikeille paikoilleen. Kun sähköpisteet ovat paikoillaan ja kytkennät tehty, sähköpisteiden sijainnit tarkistetaan AR-sovelluksen ja 2D-kuvien avulla. Virtuaalisten elementtien (kaapit, tasot, rungot, kodinkoneet) läpinäkyvyyttä pystyy säätelemään sovelluksessa, jolloin sähköpisteiden sijainnit elementteihin nähden ovat helppo tarkistaa. Läpinäkyvyyden lisäksi ovia tai runkokokonaisuuksia voi myös poistaa joko kokonaan tai yksitellen, jos halutaan tarkastella vain tiettyä kohtaa ja pitää muu keittiö täysin näkyvänä.

Tarkistuksen pohjalta opiskelija tekee vielä tarvittavat muutokset, ja luvan saatuaan käyttöönottotarkastuksen, dokumentoinnin ja sähköjen kytkennän. AR-sovelluksesta on myös mahdollista ottaa kuvakaappauksia, joita voidaan käyttää raportoinnissa ja arvioinnissa.

“Koekäytössä sovellus on osoittautunut käyttöliittymältään selkeäksi ja suhteellisen toimintavarmaksi. Sovelluksen ominaisuudet tukevat hyvin oppimis- ja palauteprosessia. Kun kaappien rakenteet saadaan läpinäkyviksi ja kalusteet sekä ovet häivytettyä, kaappien takana olevat asennukset tulevat esiin ja voidaan havainnollistaa opiskelijalle kuinka sähköpisteiden sijoittelu on onnistunut asennusseinään. AR:llä piirrettyjen kaapistojen ja kodinkoneiden ulkonäkö ja mallinnus on huomattavasti paremman näköistä kuin mitä käyttäjäkunta osasi odottaa”, toteaa Myllymäki, ja jatkaa:

“Yhteistyö Softabilityn kanssa oli mutkatonta, yrityksen työntekijät ymmärsivät tarpeen, kuuntelivat toiveet ja osasivat keskittyä asiakkaan kannalta olennaisiin ominaisuuksiin. Havaitut puutteet tai ongelmat sovelluksen toiminnassa ratkesivat nopeasti ja tilaajan näkökulmasta yksinkertaisesti.”

Uusien teknologioiden hyödyntäminen opetuksessa valmistaa opiskelijoita tulevaisuuden työelämään

Vaikka lisätty, yhdistetty ja virtuaalitodellisuus eivät ole ihan vielä jokaisen yrityksen arkikäytössä, niiden potentiaali on tunnistettu ja teknologioita ruvettu testaamaan eri käyttötapauksissa. Tällä hetkellä työelämässä olevat kokevat digitaalisen murroksen painetta, mutta tulevaisuudessa uudet teknologiat ovat todennäköisimmin jo arkipäivää. Oppilaitoksilla on erittäin tärkeä rooli tutustuttaa opiskelijoita näihin uusiin teknologioihin ja valmistaa heitä tulevaisuuden työelämään.

“Haluamme viedä Gradiaa digimaailmassa eteenpäin ja varmistaa monipuoliset toteutustavat ja joustavat opintopolut. Kaikessa digikehittämisessä haluamme edetä nimenomaan opiskelija ja oppiminen edellä. Mielellämme kokeilemme uusia asioita ja digitaalisia työkaluja erityisesti, kun niistä on selkeästi etua opiskelijoille ja heidän oppimisprosesseilleen. Digitalisaation avulla pystymme tarjoamaan opiskelijoillemme entistä joustavampia mahdollisuuksia opiskella myös ajasta ja paikasta riippumatta – tai ilman valtavia investointeja, kun virtuaalisesti pystytään nykyään jo tekemään asioita paljon konkreettisemmaksi ja kosketeltavammaksi kuin aiemmin.”, linjaa Gradian opetusteknologian asiantuntija Marika Peltonen.

“Pyrimme heti alusta saakka suunnittelemaan sovellusta, joka olisi käyttökelpoinen myös työelämässä esim. uudisrakentamisessa ja remontoinnissa. Nyt toteutettu sovellus on käyttäjäystävällinen eikä edellytä raskaita laitehankintoja. XR-teknologioiden on havaittu useilla toimialoilla vastaavan erilaisiin tarpeisiin, vähentävän virheitä ja helpottavan työskentelyä myös operatiivisella tasolla. On luontevaa, että otamme tilanteen huomioon myös koulutussektorilla. Työelämän edustajat ovat myös erittäin tervetulleita tutustumaan ratkaisuihimme paikan päälle ja kuulemaan kokemuksia”, jatkaa Peltonen.

Katso videolta miten Gradialle toteutettu AR-sovellus toimii!

 

Lisätietoja ja kokemuksia projektista:

Niklas Myllymäki, lehtori, Gradia Jämsä, sähköala, niklas.myllymaki@gradia.fi