Gradian verkkokoulutuspilotti Shanghaihin onnistuneesti päätökseen
Gradian huhtikuussa käynnistämä kansainvälinen verkkokoulutuspilotti huipentui opiskelijoiden toteuttamaan tapahtumaan Shanghaissa viime viikolla. SCASin (Shanghai Accounting School) opiskelijat suorittivat liiketalouden tapahtumatuotannon ja yrittäjyyden tutkinnon osat sekä paikalliset co-teaching opettajat suorittivat samalla projektissa toimiminen -tutkinnon osan. Kyseessä on ensimmäinen kokonaan verkkokoulutuksena toteutettu ammatillinen tutkinnonosakoulutus Suomesta maailmalle.
Opiskelijat suorittivat kolme eri tutkinnon osaa liiketoiminnan perustutkinnosta. Tapahtumatuotannosta todistuksen saa 11 opiskelijaa, yritystoiminnan suunnittelusta 11 sekä kaksi opettajaa ja yksi asiantuntija projektissa toimimisesta. Opiskelijoiden arviointi toteutettiin ohjaavan opettajan ja työelämän edustajan yhteistyönä viiden päivän ajan muun muassa livevideostriimien avulla.
Parhaat käytänteet luodaan ja opitaan yhdessä
Koulutusvientitoteutuksessa hyödynnettiin Gradian palkittua yrittäjyysmallia ja osaamista. Koulutusohjelmassa otettiin askeleita liike-elämään ja opittiin yrittäjämäistä ajattelua sekä tiimityötä. Kykyä luovaan ajatteluun ja innovointiin kehitettiin tapahtuman suunnittelussa, markkinoinnissa ja toteutuksessa.
”Uudenlainen toteutus verkon kautta vaatii yhteistä suunnittelua, luottamusta ja asiantuntijoiden välistä yhteistyötä, jossa molemmat osapuolet voivat myös oppia toisiltaan. Reaaliaikainen opetus ja vuorovaikutus oppijoiden kanssa verkossa edellyttää myös kielen ja kulttuurin välistä vuorovaikutusta, teknologiataitoja ja kykyä luoviin ratkaisuihin”, toteaa Gradian koulutusvientipäällikkö Pauliina Holm.
Suomalainen laatu korostuu verkossa toimiessa
Suomalaisen ammatillisen koulutuksen toteuttamisessa laadukkaasti verkossa on huomioitava monia seikkoja. Ammatillisen koulutuksen parhaiden käytänteiden näkökulmasta toteutuksessa korostui laajat oppimistavoitteet, henkilökohtainen ohjaus, työelämässä oppiminen ja osaamisen arviointi.
”Opiskelijat onnistuivat uudessa digitaalisessa oppimisympäristössä ja verkkokohtaamiset olivat lämminhenkisiä. He työskentelivät hienosti tiimeissä ja itsenäisti paikallisten opettajien tuella ja opastuksella. Oppimisprosessi eteni suunnitelmien mukaan ja lopputulokset näyttävät hyvältä. Yhteistyö kohdeoppilaitoksen asiantuntijoiden kanssa on avainasemassa, jotta etätoteutus onnistuu ja opiskelijoiden oppimisen laatu pystytään varmistamaan”, sanoo koulutusohjelman vastuukouluttaja Johanna Ärling Gradialta.
Kuva: Oppimisprosessi toteutettiin kevään ja syksyn aikana verkossa co-teaching metodilla shanghailaisten paikallisten opettajien tukemana yrittäjämäisin metodein. Arviointikeskustelut saatiin päätökseen 12.11.2020
Lisätietoja: Pauliina Holm, koulutusvientipäällikkö, pauliina.holm@gradia.fi, puh. 040 341 5889