Uudet virtuaaliset oppimisympäristöt valmentavat Gradian opiskelijoita asiakaspalvelutilanteisiin
Gradia on toteuttanut liiketoiminnan koulutusalalle täysin uudenlaisen 360-videosimulaatioteknologiaa hyödyntävän oppimisympäristön yhteistyössä ThingLinkin kanssa. Aitoja tilanteita todentuntuisesti mallintavassa ympäristössä yhdistyvät virtuaalitodellisuuden kustannustehokkuus ja simulaatiopedagogiikan hyödyt. Digitaaliset oppimisympäristöt syventävät teoriaopetusta todentuntuisilla harjoitusympäristöillä.
Haastavan asiakastilanteen harjoittelua
Gradian liiketoiminta-alan uusi virtuaalinen oppimisympäristö simuloi ruokakaupan arkisia asiakaspalvelu- ja myyntitilanteita. Opiskelijat pääsevät harjoittelemaan haastavia vuorovaikutustilanteita, kuten reklamaation käsittelyä, ennen oikeiden asiakkaiden kohtaamista työelämässä. Simuloidussa ympäristössä voi testata erilaisia toimintavaihtoehtoja ja niiden seurauksia rauhassa ja turvallisesti. Opiskelija saa tukea ja ohjeita asiakastilanteen hoitamisen aikana.
”Simulaatiot ovat tutkitusti tehokas tapa oppia uutta. Tekemällä oppiminen jättää pysyvämmän ja syvemmän muistijäljen kuin esimerkiksi aiheesta lukeminen ja kirjalliset tehtävät. Kun teoriassa opiskeltua sisältöä vahvistetaan käytännön harjoituksilla, osataan toimintatapa paremmin myös aidoissa työtilanteissa. Ensimmäiset palautteet opiskelijoilta ovat positiivisia ja osoittavat, että vastaaville toteutuksille on tilausta”, liiketoiminnan opettaja Jaana Eirtovaara Gradialta sanoo.
Liiketoiminta-alan 360-videot tuotettiin yhteistyössä paikallisten kumppaneiden kanssa. Videot kuvattiin K-Supermarket Länsiväylän tiloissa myymälän ollessa suljettu, ja mukana kuvauksissa oli sekä myymälän henkilökuntaa että Huoneteatterin näyttelijöitä. Näin varmistettiin mahdollisimman todentuntuinen ympäristö ja asiakastilanne.
Laajin ThingLinkillä Suomessa rakennettu oppimisympäristö
Opiskelijan tekemien valintojen pohjalta etenevät skenaariot rakennettiin yhteistyössä visuaalisia oppimiskokemuksia tuottavan ThingLinkin kanssa heidän teknologia-alustalleen. Gradian toteutus on laajin ThingLinkillä Suomessa rakennettu oppimisympäristö.
”Digitaaliset ekosysteemit ovat olennainen osa oppimisen tulevaisuutta. Mahdollisuus erilaisten vuorovaikutustilanteiden harjoitteluun parantaa oppijan itseluottamusta ja toimintakykyä todellisissa tilanteissa. Virtuaaliset tilat voidaan nähdä fyysisten koulurakennusten jatkeina”, sanoo Ulla-Maaria Koivula, ThingLinkin perustaja ja toimitusjohtaja.
Myös matkailualalle on juuri valmistunut virtuaaliympäristö, jossa opiskelijat pääsevät tutustumaan valittuihin Jyväskylän alueen matkailukohteisiin havainnollisten 360-kuvien avulla.
”Meillä on paljon kansainvälistä yhteistyötä sekä ammatillisessa että lukiokoulutuksessa. Tulevaisuudessa oppimisympäristöt voivat kehittyä virtuaalisiksi kohtaamispaikoiksi, joissa opiskelijat voisivat harjoitella esimerkiksi vieraan kielen käyttöä, asiakaspalvelua ja myyntiä toisessa maassa asuvien ulkomaalaisten opiskelijoiden kanssa”, kertoo verkkopedagogiikkaa yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa kehittävä Heini Pennanen Gradialta.
Virtuaalitoteutuksilla mahdollistetaan simulaatioiden käyttö myös verkko-oppimisen yhteydessä.
Gradiassa on kehitetty simulaatiopohjaista oppimista ammatillisilla aloilla pitkäjänteisesti jo usean vuoden ajan. Liiketoiminta-alalle luoduissa tiloissa uutta on pelillisyys, käyttäjän toimintaan reagoivat skenaariot ja 360-videotekniikalla luodut digitaaliset kaksoset aidoista työelämän ympäristöistä. Simulaatioiden käyttöä opetusmenetelmänä ja opettajien osaamista virtuaalisten oppimisympäristöjen luomisessa kehitetään edelleen tulevina vuosina.
Virtuaaliympäristöihin voi tutustua Virtuaalisen oppimisympäristön käyttö luokkatilassa -videolla.
Lisätietoja:
Heini Pennanen, digikoordinaattori, Gradia, puh. 040 341 5837, heini.pennanen@gradia.fi
Ulla-Maaria Koivula, ThingLinkin toimitusjohtaja, puh. 040 584 5774, ulla@thinglink.com
Mediatiedote 11.5.2022