Vivo-valmennuksesta suuntaa elämään ja opintoihin
Opinnot eivät edistyneet, koulu ei kiinnostanut ja mieltä painoi, löydänkö omaa paikkaani lainkaan. Tuntui myös vaikealta ymmärtää, mistä oma syheröinen tilanne oikein johtuu.
”Me kaikki tultiin Vivo-valmennukseen varmaankin melko samanlaisten syiden takia. Yksilöitä silti jokainen ollaan ja tavoitellaan omia juttujamme,” miettii Jimi.
”Ja Vivo-valmennuksessa meidät nähtiin ainutlaatuisina ihmisinä. Se on ollut minulle tosi arvokasta”, pohtii yhteistä matkaa valmennuksessa Jimin kanssa tehnyt Emilia.
Samaa mieltä on Emmi. ”Ajattelen, että ihmisen näkeminen yksilönä on välttämätöntä. Vaikka annat samat hyvät neuvot eri ihmisille, jokainen toteuttaa niitä kuitenkin omalla tavallaan.”
Vivo-lyhenne tulee sanoista virtaa, innostusta, voimaa ja osallisuutta. Kyse on valmennusprosessista, joka on yksi Gradian keino kasvattaa opiskelijan arjenhallintaa, jäsentää omanäköisen hyvän elämän tekijöitä sekä turvata opintojen edistyminen.
Valmennusjakso kestää nuoren tilanteesta riippuen muutamasta viikosta muutamaan kuukauteen.
Vuosittain satakunta vivolaista
Vuosittain valmennuksessa on reilu sata perusopetuksen jälkeisissä tutkinnoissa Gradiassa opiskelevaa nuorta. Lukiolaisia heistä on noin 20 prosenttia ja ammatillisia opiskelijoita noin 80 prosenttia. Nuorten kanssa työskentelee kuusi monialaista Gradian valmentajaa (viisi Jyväskylässä ja yksi Jämsässä) sekä kaksi Jyväskylän kaupungin työntekijää.
Emmi, Emilia ja Jimi ovat samaa mieltä siitä, että Vivoon oli aina päivän alkajaisiksi mukava tulla. Valmennuksessa sai rauhan keskittyä jäsentämään, kukas minä oikein olen, millaista elämää haluan elää. Valmentajien ja kavereiden kanssa puhuttiin kaikesta, mistä oli tarve puhua.
”Tykkäsin keskusteluista. Me juteltiin paljon siitä, mitä vahvuuksia meillä on ja miten eri elämäntaitoja voi kehittää edelleen,” Emmi sanoo. Myös Emilialle ja Jimille yhteiset keskustelut olivat tärkeitä.
Kaikille kolmelle jakso selkiytti omaa suuntaa useiden opintojen keskeytymisien jälkeen. Emmi on hakeutumassa nuoriso- ja yhteisöohjaajan koulutukseen, ja luovan alan osaaminenkin on vahvaa. Hän voitti hiljattain erään projektin logosuunnittelukilpailun. Emilia opiskelee puuartesaaniksi, ja opinnot innostavat ja sujuvat hyvin. Jimi puolestaan viihtyy erinomaisesti ravintola- ja catering-alan opinnoissa, ja parhaita arvosanoja ropisee. Vapaa-ajalla hän innostuu musiikin parissa. Metallimusiikkifanin omissa näpeissä soi kitara.
Opintoihin kiinni valmennuksen jälkeen
”Me valmentajat näemme Vivon jaksona, jolloin nuori voi pelkästään positiivisessa mielessä tuijottaa omaan napaan ja keskittyä selvittämään, mitkä ovat itselle hyvän elämän ainekset. Täällä selvitämme syyt, miksi opinnot eivät etene ja etsimme ratkaisut. On tärkeää, että nuori palaa jatkamaan opintoja valmennuksen jälkeen”, sanoo projektipäällikkö Niina Ojanperä.
Valmennusprosessin aluksi nuori nimeää itse omat tavoitteensa. Viikkoteemojen ja päiväohjelmien myötä ne konkretisoituvat. Vivo 1 on 8–16 viikkoa kestävä valmennusohjelma, jossa keskitytään sosiaaliseen vahvistumiseen ja arjenhallintaan. Osa siirtyy jo tämän jälkeen takaisin opintojen pariin. Tarvittaessa voi jatkaa vielä Vivo 2 -valmennuksessa, kunnes on valmis siirtymään elämässä eteenpäin.
Työskentelyn perusta on ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus koulutettujen valmentajien johdolla. Paljon huomiota kiinnitetään vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin.
Vivon jälkeen noin 75 prosenttia palaa toisen asteen opintojen pariin ja noin 25 prosenttia ohjautuu muualle, esimerkiksi kuntoutuksen piiriin.
Nuori tarvitsee aikuisen jeesiä
”Moni nuori tarvitsee yksinkertaisesti aikuisen jeesiä. Läheskään aina ei ole kyse mistään mielenterveydellisestä diagnoosista vaan ongelmista elämänhallinnassa, arjen hallinnassa. Valmennuksessa nuori tutkii, mikä on hänelle motivoivaa ja järkevää tekemistä, oppii huolehtimaan päivärytmistä, unesta ja ruokailuajoista. Jotkut tarvitsevat muutakin tukea, mutta monen tilanteessa näiden asioiden ryhdistäminen riittää elämän selkiyttämiseksi,” Niina Ojanperä kertoo.
Työssään hän näkee, että nuorelta odotetaan liian varhain vahvaa itseohjautuvuutta ja omillaan pärjäämistä.
”Meidän jokaisen tarinan voi reitittää uusiksi. Keskeistä on ihmisen oma halu saada elämä ja opinnot sujumaan. Pakot ja velvoitteet eivät ole ratkaisu. Kun löytää omannäköisen elämän, on syy herätä aamuisin ja lähteä päivän askareisiin. ”
Emmi, Emilia ja Jimi rohkaisevat hakeutumaan Vivo-valmennukseen ja ikään kuin avaamaan itselleen uusia ovia, uusia mahdollisuuksia. Niitä on kaikille, ja ne on mahdollista löytää.
”Elämä on nyt hyvää”, kaikki kolme sanovat.
Vivon valmentajat ja elämäniloa parhaimmillaan!