Älykäs teknologia tukee opiskelua
Teknologinen kehitys ottaa isoja harppauksia oppimisen kentällä. Älykäs teknologia vauhdittaa osaamisen tunnistamista, yksilöllistä oppimista ja opintojen etenemisen reaaliaikaista seuraamista. Älykkään teknologian kehittämisohjelma vie Gradiaa kohti maailman kiinnostavinta jatkuvasti oppivaa yhteisöä.
Millainen olisi koulutusorganisaatio, jossa käytössä olevat monipuoliset teknologiat varmistaisivat jokaiselle sopivan yksilöllisen oppimisen ja opiskelijalla olisi käytössään reaaliaikainen tieto oman osaamisen karttumisesta? Miten voitaisiin varmistaa, että teknologian kehittäminen ja sen käyttö on vastuullista?
Näitä kysymyksiä pohdimme Gradian digipalveluiden tiimillä kuluvan vuoden keväällä, kun lähdimme luomaan Gradialle älykkään teknologian kehittämisohjelmaa. Ohjelma tähtää vastuulliseen ja innovatiiviseen teknologian hyödyntämiseen ja tuo Astetta parempi tulevaisuus -strategiaamme osaksi arkea. Rima on asetettu korkealle: strategian mukaan haluamme olla maailman kiinnostavin jatkuvasti oppiva yhteisö. Älykkään teknologian kehittämisohjelma on yksi askel tätä tavoitetta kohti.
Unelmien koulua kehittämässä
Hollannissa järjestettiin lokakuussa eurooppalainen koulutusalan EfVET-konferenssi, jonka yhteydessä opiskelijat pääsivät esittämään omia ratkaisujaan unelmien koulusta. Ratkaisuissa näkyivät vahvasti trendaavat asiat, kuten vastuullisuus eri näkökulmista, teknologia ja tekoäly. Meille suomalaisille itsestäänselvyys, terveellinen kouluruoka oli yksi unelmien koulun keskeisistä asioista, yhdessä omien opintojen reaaliaikaisen seurannan sovelluksen kanssa.
Voin Gradian ravintoloissa lähes päivittäin lounasta nauttivana allekirjoittaa sen, että meillä tarjotaan jo terveellistä lounasta. Tämänhän me siis jo osaamme!
Sen sijaan opintojen ja oman osaamisen kehittymisen seurannan osalta meillä on vielä kehittämisloikkia otettavana.
Opiskelijalla on jo nyt paikoin huomattavasti paremmat mahdollisuudet seurata oman osaamisen karttumista kuin aiemmin. Haluamme ehdottomasti kuitenkin jatkaa tätä kehitystä ja ottaa käyttöön mobiilisovelluksen, josta opiskelija pystyy kätevästi näkemään omat suoritukset ja tulevat tehtävät yhdessä näkymässä. Keräämme tietoja niin opintohallinnon järjestelmistä kuin oppimisalustoista, jotta kaikki tarvittava tieto olisi käytettävissä. Mobiilisti käytettävän opintojen seurannan myötä unelmien koulu on yhden askeleen lähempänä.
Ohjausta ja tukea automaation avulla
Opintojen alussa kartoitetaan opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen, jotta koulutusta voidaan suunnata tarkoituksenmukaisesti puuttuvan osaamisen hankkimiseen. Monilla opiskelijoilla on opintoja aloittaessa taitoja, jotka pystytään todentamaan erilaisin todistuksin tai muilla tavoilla. Tämä osaamisen tunnistamisen prosessi on tähän päivään saakka ollut erittäin manuaalinen ja työvoimariippuvainen.
Automaatio, koneluku ja tekoäly ovat avainsanat, jotka auttavat meitä kehittämään älykästä teknologiaa. Tiedon lukeminen todistuksista ja muista dokumenteista nopeutuu moninkertaisesti ja tekoälyavusteinen automaatio osaa ehdottaa hyväksiluettavia kokonaisuuksia. Miten hieno mahdollisuus olisikaan saada tuntien dokumenttien skannailujen ja tulkintojen sijaan sekunneissa ehdotus siitä, mitä osaamista opiskelijalla on ja mitä voidaan tunnustaa osana opintokokonaisuutta? Opiskelija saa tiedon opintojen suunnasta helpommin ja tietoja käsittelevän organisaation työtä voidaan kohdentaa paremmin tuottavaan työhön. Tämä jos mikä rakentaa maailman kiinnostavinta oppivaa organisaatiota.
Teknologiaa viisaasti ja vastuullisesti
Vastuullisuus on keskeinen osa älykkään teknologian kehittämisohjelmaa. Teknologian käyttöä ohjataan eettisillä periaatteilla ja kestävän kehityksen tavoitteilla, mikä edistää yhdenvertaisuutta ja saavutettavuutta sekä huomioi turvallisuuden ja ympäristövaikutukset.
Vastuullisuus on helppo nimetä minkä tahansa organisaation tärkeimmiksi kehityskohteiksi. Harvassa kuitenkin ovat organisaatiot, jotka pystyvät osoittamaan teknologian käytön ja kehittämisen osalta, miten se noudattaa vastuullisuuden periaatteita.
Älykkään teknologian kehittämisohjelmaa luodessa mietimme, miten vastuullisuus ei jäisi meillä yksittäiseksi maininnaksi ja sitä myötä vain yhdeksi jaloksi päämääräksi. Miten voisimme mitata vastuullisuuden toteutumista?
Haluamme arvioida teknologian vastuullisuutta aidosti ja sen myötä tulemmekin kehittämään teknologian vastuullisuuden arviointityökalun.
Työkalu auttaa arvioimaan teknologian vastuullisuutta yhdenmukaisella tavalla hankintojen yhteydessä ja käytön aikana. Arviointityökalu varmistaa, että teknologian käyttöä ohjataan vastuullisuuden perusteella, huomioiden eettiset periaatteet ja kestävän kehityksen tavoitteet.
Älykkään teknologian organisaatiossa tapahtuu paljon teknologisen kehittymisen ympärillä, mutta edelleen organisaatioiden tärkein voimavara ovat siellä työskentelevät ihmiset. Gradia haluaa olla rohkeasti edellä ja pysyä teknologian kehityksen kärjessä ja vastata yhteiskunnan uusiin osaamistarpeisiin. Mahdollistamme teknologian käytön ja kehittämisen, arvostamme uuden oppimista ja kokeiluja, mutta ennen kaikkea varmistamme, että kaikilla gradialaisilla on mahdollisuus kehittää omaa digikyvykkyyttään.
Kirjoittaja Pekka Jokela työskentelee Gradiassa digipalvelupäällikkönä. Hänen tavoitteenaan on parantaa gradialaisten arkea tuottamalla digitaalisia palveluita perustuen tietoon, inhimilliseen kohtaamiseen ja älykkääseen teknologiaan.