Antero Hietamäki: Yhteistyö, vuorovaikutus ja tiimitoiminta lukiokoulutuksessa yhä tärkeämpää

Gradia-blogin uusimmassa kirjoituksessa on tuhti paketti näköaloja Gradia-lukioiden tulevaisuuteen, tähän hetkeen ja menneisiin vaiheisiin.

- Vuorovaikutus toisten alojen ammattilaisten kanssa ja työskenteleminen monialaisissa tiimeissä ovat olennaisia työelämätaitoja, joihin meidän jo lukiossa pitää opiskelijoita valmentaa, kirjoittaa Gradia-lukioiden tulosaluejohtaja ja Jyväskylän aikuislukion rehtori Antero Hietamäki.

Kirjoituksessaan hän toteaakin, että asia on tunnistettu tulevassa lukiolain uudistuksessa, ja Jyväskylän lukioissa ollaan tiimitoiminnan kehittämisessä valtakunnan lukioiden eturintamassa.

- Tieteiden välinen yhteistyö ja kyky hahmottaa maailmaa yhden tieteen näkökulmaa laajemmin on yhä tärkeämpää, koska ihmiskuntaa rikastuttavat oivallukset syntyvät enenevästi eri tieteenalojen rajapinnoissa.

Mikäli lukiolain uudistus hyväksytään eduskunnassa, lukioille tarjoutuu aiempaa suuremmat mahdollisuudet tehdä paikallisia ratkaisuja siitä, miten lukioiden kursseja yhdistellään monioppiaineisiksi opintojaksoiksi lukion sisällä sekä mahdollisesti muidenkin oppilaitosten kanssa.

Hietamäki näkee, että uudistukset tarjoavat luontevia mahdollisuuksia yhteistyön lisäämiseen myös Gradian ammatillisen koulutuksen kanssa.

Korkeakoulukaupunki Jyväskylässä lukioilla on monenlaista yhteistyötä yliopiston ja ammattikorkeakoulun kanssa.

- Reilu vuosi sitten aloitettu EduFuturaksi nimetty oppimisen ja tutkimuksen osaamiskeskittymä Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja Gradian kesken tarjoaa valtakunnallisesti ainutlaatuisen yhteistyönäkymän toisen ja kolmannen asteen kesken, Hietamäki toteaa.

Tutustu ja seuraa, niin tiedät enemmän! #gradiablogi #gradiafi #astettaenemmän

Antero Hietamäen kuva