Gradia-lukiot selvitti digitaalisten yo-kokeiden sujumista kehittämisen tueksi

Oppilaat kuuntelevat kiinnostuneina opetusta

Gradia-lukiot selvitti digitaalisten yo-kokeiden sujumista kehittämisen tueksi

Gradia-lukiot – Jyväskylän Lyseon lukio, Schildtin lukio ja Jyväskylän aikuislukio – on hankkinut kyselyllä palautetta digitaalisten ylioppilaskokeiden järjestelyistä ja sujumisesta. Tulosten raportti toimitetaan myös ylioppilastutkintolautakunnan hyödynnettäväksi.

Keväällä 2018 Gradia-lukioissa kirjoitettiin yhteensä noin 1400 erillistä koetta digitaalisesti. Suurin määrä päivää kohti oli 16.3. pitkien kielten kerralla, jolloin kirjoittajia oli yhteensä 492.

Kyselyyn vastasi 138 kokelasta. Asteikolla 1–5 kokelaiden yleisarvosana oli 4.

Niin kokelaat kuin opettajatkin olivat pääasiassa tyytyväisiä kokeisiin ja mahdollisuuksiin hyödyntää digitaalista ympäristöä aiemmin lukio-opintojen aikana. Abitti-harjoituskoejärjestelmässä haasteita on edelleen matemaattisten aineiden erilaisten kaavojen kirjoittamisessa. Abitti on digitaalisten ylioppilaskokeiden käyttöjärjestelmä lukuisine ominaisuuksineen

Kokelaat antoivat hyvää palautetta siitä, että kokeen valvojat osasivat pulmatilanteissa auttaa nopeasti. Mitenkään erityisen stressaavana koetilanteita eivät pitäneet sen enempää kokelaat kuin valvovat opettajatkaan.

Kokelaat olivat tyytyväisiä erityisesti digitaalisiin kielten kokeisiin, joissa voi nyt kuuntelussakin edetä omaa tahtia.

Kehittämiskohteet

Kehittämiskohteiden kärkeen nousi kaksi seikkaa: Kokeiden pisteiden julkaisemisaika ja -paikka täytyy tiedottaa tehokkaammin. Pistetiedot sähköisistä kokeista tulevat automaattisesti kaikkien Wilmaan, joka on oppilaitosten hallinto-ohjelma, mutta tämä ei ollut kaikille ihan selkeää. Toiseksi niin opettajat kuin opiskelijatkin haluavat lisää harjoitusta ja toteuttaa aiempaa enemmän opiskelun aikana yo-kokeiden mukaisia digitaalisia kokeita hyödyntäen Abitti-järjestelmää ja siinä olevia ohjelmia.

Myös ylioppilastutkintolautakunta on kerännyt palautetta kokeiden digitalisoinnista syksystä 2016 lähtien, jolloin ensimmäinen koe tehtiin. Tärkeimpänä tuloksena on ollut, että jokaisella tutkintokerralla kaikkien osallistujien vastaukset on saatu talteen onnistuneesti. Teknisiä ongelmia on ajoittain ollut, ja niihin lautakunnassa on tukitiimi, joka reagoi nopeasti ja auttaa.

Gradia-lukioissa on järjestetty ennen koekierroksia niin sanottuja katastrofiharjoituksia. Ne ovat harjoituksia, joissa käydään läpi kaikki ongelmatilanteet, joita tiedetään mahdollisiksi, ja ratkaistaan niitä.

Gradiassa toimii joukko opettajia eTutoreina, jotka tukevat digitalisaatioon kuuluvissa asioissa opiskelijoita ja kollegojaan. Tärkeässä roolissa digitaalisten ylioppilaskokeiden organisoimisessa työskentelee Gradian digipalvelut.

Gradia-lukioissa jokaisella opiskelijalla on alusta alkaen oma päätelaite, jonka toimiminen Abitti-järjestelmässä varmistetaan.

Ylioppilastutkinto digitalisoituu asteittain. Keväällä 2019 digitalisoidaan matematiikan ylioppilaskoe, ja sen jälkeen paperisia kokeita ei enää ole. Silloin Gradia-lukiot valmistautuu yli 800 opiskelijan yhtäaikaiseen kirjoituskertaan. Gradia-lukioissa on kaikkiaan 3300 opiskelijaa.

Lisätietoja

Jarkko Sairanen, Gradia-lukioiden digitalisaatioryhmän puheenjohtaja, Schildtin lukio, puh. 040 341 4843

https://www.abitti.fi/