Gradialaisten kyberturva-osaaminen tiukassa testissä pakohuonepelissä

Gradialaisten kyberturva-osaaminen tiukassa testissä pakohuonepelissä

Samalla kun digitaalinen teknologia on tullut osaksi arkeamme, kyberturvallisuusosaaminen on noussut kriittiseksi menestystekijäksi. Henkilöstön tietoturvaymmärryksen ja osaamisen kehittäminen on tutkitusti paras keino organisaation tietoturvan parantamiseen.

Jatkuvasti kehittyviin tietoturvauhkiin varaudutaan Gradiassa säännöllisellä kouluttautumisella. Tänä vuonna henkilöstö pääsi testaamaan osaamistaan pelillistämisen keinoin.

”Kun suunnittelimme tämän syksyn koulutuskokonaisuutta, halusimme tuoda välillä puuduttavaksikin mielletyn aiheen kiinnostavammalla tavalla esiin. Erityisesti tietoturvakoulutusten osalta on havaittu, että käytännönläheiset skenaariot harjoittelussa tuottavat parhaat oppimistulokset ja mahdollistavat oppimisen havainnollisesti”, kertoo Gradian digipalvelupäällikkö Pekka Jokela.

Merikontti kätkee sisälleen yleisimpiä kyberhyökkäystapoja ja opettaa torjuntakeinoja

Toteutukseksi koulutukseen valikoitui CGI:n CyberCon-pakohuonepeli. Kyseessä on merikonttiin rakennettu pakopeli, jossa osallistujat pääsevät havainnoimaan organisaation tietoturvaan liittyviä tapahtumia ja tilanteita.

Pelin tarkoituksena on, että pelaajat oppivat yleisimmät keinot, joilla tietomurrot ja kyberhyökkäykset tapahtuvat, sekä miten niitä voi ennaltaehkäistä. CyberCon-pakohuone opettaa tiimityötä samalla, kun se vahvistaa ryhmähenkeä ja tarjoaa osallistujille hauskan kokemuksen. Kontti mahdollistaa pelin liikuteltavuuden, joten gradialaiset pääsevät sen avulla tutustumaan tietoturvaan Jyväskylässä ja Jämsässä.

Tähän mennessä koulutuksen on suorittanut 770 gradialaista ja myös loppuvuoden koulutuspaikat on lähes loppuunvarattu. Vuodenvaihteessa kontti siirtyy Ammattiopisto Gradian Jämsän kampukselle.  

Tiimit ratkovat ongelmia vauhdikkaasti aikaa vastaan

CyberCon-pakohuonepeli on osoittautunut vauhdikkaaksi ja jännittäväksi kokemukseksi. Peli alkaa tilanteesta, jossa pelaavan tiimin organisaatio on joutunut vakavan kyberhyökkäyksen kohteeksi. Koko IT-ympäristö on kaapattu ja kryptattu kiristyshaittaohjelmalla, ja kaikki tuotanto ja toiminta ovat pysähdyksissä. Pakohuone toimii organisaation IT-komentokeskuksena, jossa tiimin pitää suorittaa organisaationsa pelastusoperaatio ja samalla ratkaista erilaisia tietoturvaan liittyviä tehtäviä.

”Pakohuonepelistä saatu palaute on ollut pääosin positiivista. Erityisesti on tykätty siitä, että koulutuksessa pääsee itse tekemään, mahdollisesti myös eri alojen työntekijöiden kanssa. Pelin on koettu olevan mielenkiintoinen ja asiat ovat jääneet hyvin mieleen”, kertoo Jokela.