Hyvinvointi syntyy arjen kohtaamisista ja yhdessä tekemisestä

Selina Laurilan ja Lumikki Selanderin high five piha-alueella

Hyvinvointi syntyy arjen kohtaamisista ja yhdessä tekemisestä

Gradiassa panostetaan opiskelijoiden hyvinvointiin monin eri tavoin. Uusi hyvinvointiohjelma Mukana ja mukava korostaa arjen kohtaamisten ja jokaisen mukaan ottamisen merkitystä. Opiskelijat ovat olleet aktiivisesti mukana ohjelman suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Hyvinvoinnin tukeminen on jokaisen gradialaisen asia. Näin todetaan tuoreessa opiskelijoiden hyvinvointiohjelmassa, joka kattaa sekä Gradian lukiokoulutuksen että ammatillisen koulutuksen nuorista aikuisiin. Hyvinvointiohjelman nimi on Mukana ja mukava, mikä korostaa jokaisen mukaan ottamisen ja arjen kohtaamisten tärkeyttä. 

Miten hyvinvointia tuetaan käytännössä? Pyysimme haastatteluun hyvinvointiohjaajia, joita Gradiassa työskentelee tällä hetkellä yhteensä kuusi.

”Opintojen aloittaminen toisella asteella, ammattiopistossa tai lukiossa, on uusi elämänvaihe nuoren elämässä. Näemme tuolla käytävillä ja kohtaamisissa suuren eron juuri aloittaneiden ja jo valmistumassa olevien opiskelijoiden välillä. Nähtävissä on ikäänkuin kehityskaari, kun opintojen edetessä oma paikka ja tapa ryhmässä olemiseen ja tekemiseen löytyy”, sanoo Selina Laurila. Hän työskentelee Kuuntele, kohtaa, kysy ja arvosta –hankkeen projektikoordinaattorina. Hyvinvointiteot lähtevätkin arjen pienistä teoista, välittävästä asenteesta ja hyvästä kohtaamisesta.

Pienet läsnäolevat kohtaamishetket arjessa luovat hyvinvointia

Uutena kokeiluna Gradiassa testataan läpi lukuvuoden jatkuvaa ryhmäyttämistä eli toimintatapaa, jolla edistetään ryhmän jäsenten keskinäistä vuorovaikutusta ja luottamusta. Tavoitteena on tukea opiskelijan osallisuutta, mahdollisuutta tulla kuuluksi ja olla oma itsensä ryhmässä. Samalla vahvistetaan sekä taitoa antaa opiskelukavereille myönteistä palautetta, ratkaista ongelmia rakentavasti yhdessä ja tunnistaa ryhmän vahvuuksia. Samankaltaisia tavoitteita on muussakin hyvinvointia tukevassa toiminnassa. ”Opiskelijoilla on selkeä tarve tulla kuulluksi ja nähdyksi", kertoo hyvinvointiohjaaja Lumikki Selander ja jatkaa:

"Haluamme luoda ilmapiiriä, jossa kaikilla on turvallista olla oma itsensä ja tuntea kuuluvansa joukkoon”.

Hyvinvointiohjaajat kiertävät säännöllisesti kaikilla Gradian kampuksilla tapaamassa opiskelijoita muun muassa kampuksille pystytetyillä kohtaamispaikoilla eli niin sanotuissa hyvinvointicornereissa. Usein mukana on muita hyvinvointia tukevia toimijoita verkostosta, esimerkiksi kuraattori tai psykologi. Kun ihmiset tulevat tutuiksi, heidän puoleensa on helpompi tarvittaessa kääntyä. Kohtaamishetkissä jutellaan mielenpäällä olevista isoista tai pienistä asioista.  

Hyvinvointiohjaajat pistävät toimeksi yhdessä opiskelijoiden kanssa

Yhteiskunnassamme on tällä hetkellä monia asioita, jotka kuormittavat niin nuorten kuin aikuistenkin hyvinvointia. Oppilaitoksilla ja oppimisyhteisöillä on kuitenkin havaittu olevan merkittävä rooli mielenterveyden tukemisessa ja hyvinvoinnin vahvistamisessa. Tärkeää on opiskelijan kokemus siitä, että hän tulee kuulluksi ja pystyy vaikuttamaan asioihin.

”Rohkaisemme ja kannustamme opiskelijoita, tartumme heistä lähteviin ideoihin ja autamme niiden toteuttamisessa. Tällä viikolla esimerkiksi järjestimme pöytätennisturnauksen. Osallisuuden kokemus vahvistaa itseluottamusta ja lisää hyvinvointia”, kertoo Laurila.

Opiskelijat olivat mukana myös Mukava ja mukana -hyvinvointiohjelman laatimisessa. Ohjelman tavoitteena on lisätä opiskelijoiden hyvinvointia vahvistamalla opiskelijoiden osallisuutta, sosiaalisia suhteita ja opiskelun arjen mielekkyyttä kaikessa toiminnassa. 

Gradian hyvinvoinnin rakennuspalikat, joihin jokainen voi vaikuttaa:

  • Pienet arkipäivän teot ja positiiviset kohtaamiset
  • Yhdessä tekeminen ja vaikuttaminen 
  • Turvallisuus ja hyvä olo arjessa

Hyvinvointiohjaajat kannustavat kiinnittämään huomion hyvään.  ”Vaikka maailmassa on meneillään synkkiä asioita, näemme paljon myös toivoa ja mahdollisuuksia, jotka saattavat helposti jäädä negatiivisten asioiden alle. Me haluamme kiinnittää huomion hyviin asioihin ja vahvistaa niitä”, Selander kertoo.

Opiskelijoiden hyvinvointia tuetaan OKM:n rahoittamassa Kuuntele, kohtaa, kysy ja arvosta -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on yhtenäistää opiskeluhuollon yhteisöllisiä toimenpiteitä, juurruttaa ennaltaehkäisevän opiskeluhuoltotyön toimintakulttuuria ja vahvistaa opiskelijoiden osallisuutta.

Opetushallituksen rahoittamassa Takaisin raiteille 3 -hankkeessa paikataan korona-ajan oppimisvajetta sekä vahvistetaan hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä Gradia-lukioissa.
 

Selina Laurilan ja Lumikki Selanderin lenkkipolulla

Gradian hyvinvointiohjaajat Lumikki Selander (vas.) ja Selina Laurila (kuvassa) sekä Sanna Kettunen ja Teemu Katinlehto kiertävät aktiivisesti tämän lukuvuoden Gradian kampuksilla tapaamassa opiskelijoita. Lisäksi hyvinvointiohjaajat Benjamin Värre ja Marika Udelius toimivat lukioilla vuoden loppuun saakka.