Linja-auton kuljettaminen innostaa niin isää kuin poikaakin

PIerre Sibomana (vas.) ja Augustin Sibomana.

Linja-auton kuljettaminen innostaa niin isää kuin poikaakin

Liikenteessä tulee joskus ajatelleeksi, mitenköhän vaikeaa linja-autoa on ajaa. Iso kulkuneuvohan se on.

”Kun on asianmukaisesti kouluttautunut, ei tässä työssä mikään ole erityisen vaikeaa. Linja-autoilla on herkullista ajella!”, Pierre Sibomana pohtii ammattiaan. Hänen isänsä Augustin Sibomana katselee iloisesti poikaansa ja on samaa mieltä. Yhdessä on tullut keskusteltua paljon alasta ja opinnoista: opiskelivathan he ammatin yhtä aikaa Gradia Jyväskylässä, ja molemmat työskentelevät nyt Jyväskylän Liikenteen palveluksessa.

Isä Augustin Sibomana pyöritti rattia yrittäjänä jo kotimaassa Kongossa, mutta linja-auton sijaan alla oli kuorma-auto. Sikäläiseen tapaan lavalla saattoi olla yhtä aikaa niin tavaraa kuin ihmisiäkin.

Suomeen perhe saapui vuonna 2007. Pierre oli silloin aivan pikku poika. Peruskoulun jälkeen oli tietysti mietintä, mikä suunta seuraavaksi. Hän valmistui Gradiasta puualan perustutkinnosta ja jonkin aikaa työskentelikin rakennuksilla.

”Ehdotin pojalle kuljetusalaa jo hänen armeija-aikanaan. Hän suorittikin armeijan kuorma-autonkuljettajana. Linja-autonkuljettajakoulutuksesta Pierre innostui, kun minä hain koulutukseen Gradiaan. Poika jätti oman hakemuksensa, ja niinpä aloimme opiskelun yhdessä ja valmistuimme samaan aikaan 2021”, Augustin kertaa kaksikon yhteistä ammatillista polkua.

Molemmat kiittelevät Gradian logistiikan opettajia heidän ammattitaitoisesta tekemisestään ja ystävällisestä tuesta opintojen aikana.

Gradian ja Jyväskylän Liikenteen yhteistyö toimii

”Ilman muuta win-win-tilanne. Gradia kouluttaa kuljettajia, ja me Jyväskylän Liikenteellä työllistämme. Luonnollisestikin erilaiset ajassa olevat asiat vaikuttavat työtilanteeseen, kuten vaikkapa koronapandemia teki. Kuljettajia tarvitaan kuitenkin koko ajan”, luonnehtii Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää.

Hänen mukaansa tulevaisuus näyttää hyvältä. Alalle kannattaa hakeutua.

”Noin vuoden mittaisella koulutuksella on tarjolla kohtuullinen ansiotaso, selkeä tehtävänkuva ja niin varma työpaikka kuin nyt ylipäänsä työpaikka voi olla.”

Työhön siirtyminen on sujuvaa, sillä yli puolet Gradian linja-autonkuljettajakoulutuksessa olevista on työssäoppimassa Jyväskylän Liikenteellä. Talo käytänteineen ja ihmisineen tulee jo silloin tutuksi.

Yritys operoi Jyväskylässä ja ympäristökunnissa 131 linja-auton voimin. Kuljettajia on noin 200.

Monipuolista kokemusta jo opintoaikana

Gradiasta valmistuu vuosittain 20–30 tavallisessa opetuksessa opiskellutta linja-autonkuljettajaa sekä 5–6 oppisopimuksella opiskellutta. Oppisopimuksen voi solmia milloin tahansa, kun on työpaikka. Tavallinen päiväopetuksena toteutettava noin vuoden kestävä koulutus alkaa kahdesti vuodessa: tammikuussa ja elokuussa.

Valmistuneet työllistyvät alan eri kuljettajatehtäviin palveluliikenteeseen, koulukuljetuksiin, paikallisliikenteeseen, tilauskuljetuksiin ja kaukoliikenteeseen. Varsinkin kaupunkien paikallisliikenteessä on paljon työtä tarjolla.

”Pidämme koulutuksessa huolen siitä, että jo opiskeluaikana saa kokemusta eri yrityksistä ja erilaisista kuljettajan tehtävistä. Oman jutun löytymistä auttaa, kun saa kokemuksen vaikkapa kaukoliikenteessä tehtävästä työstä. Joku hoksaa, että siinähän ollaan paljon poissa kotoa, eikä se sovi omaan elämäntilanteeseen. Joku toinen on omimmillaan nimenomaan kaukoliikenteessä”, kertoo logistiikka-alan opettaja Miia Ahonen.

Hänen mukaansa käytännön ajo-opetusta on paljon. Esimerkiksi oikeat asiakasajot ja Helsingissä ajaminen opettajan ohjauksessa kuuluvat jokaisen opinto-ohjelmaan. Raskaan ajon ennakoivan ajon koulutuksessa jokainen oppii ajamaan myös liukkaalla.

”Parasta kuljettajan työssä on, kun tapaa paljon erilaisia ihmisiä ja se, että  voin keskittyä ydintehtävään, jota olen tullut tekemään. Minun ei tarvitse huolehtia vaikkapa jostain auton huoltotoimista. Työpaikalla kaikki ovat ystävällisiä ja apua saa aina, jos tarvitsee. Muun elämän ja vuorotyön rytmitys joskus vähän haastaa, mutta sinänsä vuorotyö kyllä sopii minulle. Aion olla alalla pitkään! Kannustan rohkeasti hakeutumaan alalle – töitä on tarjolla ja tekijöitä tarvitaan”, Pierre Sibomana kertoo valintaansa tyytyväisenä.

Pierre Sibomana (vas.) Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää, Augustin Simbomana ja Gradian opettaja Miia Ahonen.
"Yhteistyö toimii!" tuumivat kuljettaja Pierre Sibomana (vas.) Jyväskylän Liikenteen toimitusjohtaja Harri Saarenpää, kuljettaja Augustin Sibomana sekä Gradian logisiikan opettaja Miia Ahonen.

Lisätietoja

Miia Ahonen, opettaja, Gradia Jyväskylä, puh. 040 341 5018, miia.ahonen@gradia.fi 
Veli Vihinen, opettaja, Gradia Jyväskylä, puh. 040 341 6232, veli.vihinen@gradia.fi 

Hakupalvelut, puh. 040 341  6193,  hakupalvelut@gradia.fi, chat gradia.fi/ oppimaan (ma, ke,to klo 9 - 15, ti ja pe klo 10 - 14)

Tutustu muihin opiskelijatarinoihin