Opettaja Annaleena Kangas: ”Tykkään yhdessä tekemisestä”

Annaleena Kangas opettamassa valkotaulun edessä.

Opettaja Annaleena Kangas: ”Tykkään yhdessä tekemisestä”

Matematiikka on ollut aina lähellä Annaleena Kankaan sydäntä. Työura vei hänet ensin ammattiopistoon ja sen jälkeen lukioon opettajaksi. Kangas työskentelee Jyväskylän Lyseon lukiossa matematiikan lehtorina ja opetustyössään hän nostaa opiskelijat kaiken keskiöön.

Matematiikan lehtori Annaleena Kankaalle opetustyö on merkityksellistä ja kaiken keskiöön hän nostaa opiskelijat. Jyväskylän Lyseon lukiossa työskentelevälle Kankaalle on tärkeää luoda ilmapiiri, jossa opiskelijat uskaltavat kysyä ja jutella – muustakin kuin matematiikasta.

”Opiskelijat ja heidän kanssaan oleminen on ehdottomasti työni parhaita puolia. On esimerkiksi hienoa, kun osaan selittää jonkin asian opiskelijalle tavalla, jolla se aukeaa hänelle ymmärrettävästi. Siinä huomaa opiskelijoiden kehityksen.”

”Parhaita puolia on edelleen myös itsessään matematiikan tekeminen, eli laskeminen, ongelmanratkaisu ja vaikeiden asioiden pohtiminen”, Kangas lisää.

Työura toi ammattiopistosta lukioon

Kangas on aina tykännyt matematiikasta ja hän lähtikin lukion jälkeen Jyväskylän yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa, sivuaineinaan fysiikka ja kemia.

Opinnot olivat kolmannen tai neljännen vuoden kohdalla, kun aloin miettiä, mitä elämältäni haluan. Opettaminen kiinnosti, joten aloitin aineenopettajan pedagogiset opinnot ja sillä tiellä olen edelleen.

Kangas valmistui yliopistosta vuonna 2009. Viimeisen opiskeluvuoden aikana hän teki matematiikan opettajan sijaisuutta ammattiopistossa yhteisissä tutkinnon osissa (YTO) ja kaksoistutkinnossa. Sijaisuuden jälkeen avautui paikka matematiikan, fysiikan ja kemian opettajana, ja lopulta Kangas työskenteli ammattiopistossa kymmenen vuotta.

”Vuonna 2019 olin Yhdysvalloissa Fulbright Suomi -säätiön opettajaohjelmassa ja tuona aikana kirkastui ajatus siitä, että voisin hakea töihin lukioon. Tykkäsin työskennellä amiksessa, mutta kaipasin sitä, että saisin opettaa pidempään samoja opiskelijoita. Koen, että opiskelijatuntemus on tärkeä asia opettamisessa.”

Työura jatkuikin Jyväskylän Lyseon lukiossa, kun siellä avautui työpaikka matematiikan ja kemian opettajana.

Yhteisopettajuuskokeilu kehittää opetusta

Kangas työskentelee Gradian Harjun kampuksella ja on normaalin opetustyön lisäksi mukana Jyväskylän Lyseon lukion yhteisopettajuuskokeilussa. Kokeilussa hän suunnittelee ja toteuttaa matematiikan opetusta yhdessä toisen opettajan kanssa. 

Tykkään paljon yhteisopettajuudesta ja siitä, että on mahdollista työskennellä yhdessä. Siitä on iso apu ja opetukseen saa paljon vaihtelua. Esimerkiksi uutta asiaa voi käydä opiskelijoiden kanssa samaan aikaan niin perustehtävien kautta kuin soveltavammin, syvemmin ja nopeammin edeten.

Kankaalle on tärkeää kehittää opetusta ja hän näkeekin, että Gradia mahdollistaa työssä kehittymisen. Kehittymiseen kannustetaan ja sitä tuetaan. Yhteisopettajuus toimii tästä yhtenä esimerkkinä.

”Yhteisopettajuus vaatii resursseja ja siihen onkin esihenkilöiltä selkeä tuki. Haluan kehittää opetusta siten, että se tukee opiskelijaa mahdollisimman hyvin. Esimerkiksi Moodle-oppimisympäristö on matikan näkökulmasta antanut paljon, sillä se tukee opiskelijaa oppimisessa.”

Opettajana Kangas haluaa olla kannustava ja positiivinen. Tavoitteena on ilmapiiri, jossa opiskelijat saavat ja uskaltavat tehdä virheitä.

”Sillä matikassa niitä virheitä tehdään! En myöskään etene kaikkien opiskelijoiden kanssa samalla tavalla, vaan pyrin siihen, että jokainen pystyisi opiskelemaan omalla tasollaan.”

Työyhteisöstä löytyy paljon ”hengenheimolaisia”

Kankaan työpäivät ovat monipuolisia ja vaihtelevat sen mukaan, mitä opintojaksoa ja vuosikurssia hän opettaa. Työpäiviin kuuluu opetuksen lisäksi muun muassa suunnittelua, arviointia, verkko-opintojaksojen tekemistä Moodle-oppimisympäristöön ja ryhmänohjausta. Lisäksi Kangas ohjaa LUMA-tutoreita.

”Paljon on laskemista, koska matematiikkaa oppii parhaiten tekemällä.”

Kankaan mukaan Gradia tarjoaa paljon erilaisia mahdollisuuksia opetustyön rinnalle, kuten projekteja, kansainvälisyyttä ja kehittämistehtäviä.

”Ison yhteisön etuna on se, että täältä löytyy varmasti ihmisiä, joilla on samoja mielenkiinnon kohteita – tavallaan hengenheimolaisia. Tykkään yhdessä tekemisestä ja siitä, että saa tehdä työtä muiden matematiikan ja eri aineiden opettajien kanssa.”

”Ja ovathan täällä myös hyvät kuntosalit ja muut henkilöstöedut.”

Arvot näkyvät eri tavoin työarjessa

Kaikkia gradialaisia ohjaavat arvot – arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja yhdessä – näkyvät Kankaan työarjessa. Hyvä yhteistyö ja -henki on arvostusta kollegoiden välillä.

”Opiskelijoiden kanssa se on ymmärrystä siitä, että elämässä voi sattua kaikenlaista eikä kaikki mene aina suunnitellusti. Yhdessä katsomme sen, miten jokin asia ratkaistaan ja mennään eteenpäin.”

Kankaan mukaan Gradiassa voi rohkeasti kokeilla ja kehittää uusia asioita. 

Ja vaikka työtä tehdään lähes täysi-ikäisten nuorten kanssa, vastuullisuutta on katsoa heidän peräänsä ja tukea sopivalla tavalla – ja tökkiä heitä eteenpäin.