Opettaja Kati Rautanen: ”Tuntui luontevalta siirtyä sähköasentajasta opettajaksi”
Kati Rautanen on aloittanut Gradian sähkö- ja automaatioalan opettajana viime syksynä. Opettajana työskentely ja työ nuorten parissa on kiinnostanut häntä aina. Pitkä sähköalan työkokemus on eduksi työssä. Rautanen aikoo suorittaa myös opettajan pedagogiset opinnot.
Sähkö- ja automaatioalan opettaja Kati Rautanen, 44, on vielä melko tuore gradialainen. Hän on myös melko tuore opettaja ja aloittanut Gradialla puolisen vuotta sitten. Hän on työskennellyt 15 vuotta rakennusalalla sähköasentajana ja niin sanottuna nokkamiehenä asiakasprojekteissa. Nuorten kanssa toimiminen on tuntunut Rautasesta aina hyvin merkitykselliseltä. Siksi työ opettajana tuntuu erityisen innostavalta.
Haave opettajan ammatista voi toteutua, vaikka pedagogista pätevyyttä ei vielä olisikaan
Kolmekymppisenä Rautanen vaihtoi kaupalliselta alalta sähköalalle. Aluksi hän opiskeli sähköalan perustutkinnon Gradialla. Opinnot sujuivat, työ oli kiinnostavaa ja monipuolista ja palkkaus hyvä. Pian hän täydensi opintojaan sähköalan ammattitutkinnolla ja muutaman vuoden kuluttua työn ohella erikoisammattitutkinnolla, pätevöityen kohteiden projektijohtamiseen.
Vaikka sähköalan työ oli kiinnostavaa, työyhteisö mukava ja arki sujuvaa oli se myös erittäin tuloskeskeistä. Tuloksen tavoittelun sijaan Rautanen alkoi kaivata työhön muuta sisältöä.
Opettajan työ oli käynyt ajatuksissa silloin tällöin. Hänellä oli ollut sähköalan työssä oppijoita ohjattavana lähes koko työuran ajan, säännöllisesti. Ohjaustyö kautta olivat tutkinnot ja oppilaitosmaailma tulleet tutuiksi. Työskentely opiskelijoiden kanssa oli tuntunut aina työn suolalta.
Niinpä vuosi sitten Rautanen päätti hakea Gradiassa avautunutta opettajan paikkaa. Hänellä ei ollut pedagogista pätevyyttä, eikä kokemusta opetustyöstä, mutta monipuolinen alan työkokemus, kiinnostus opettamiseen ja vahva opiskelijalähtöinen ajattelutapa. Se riitti hyvin ja Rautanen tuli valituksi tehtävään.
Gradiassa arvostetaan opettajien pedagogista pätevyyttä. Itsekin olen parhaillaan hakeutumassa opettajaopintoihin, jotka suoritan työn ohella. Tarkoitus olisi valmistua noin kolmen vuoden kuluttua. On kiva päästä pohtimaan millainen opettajana olen.
Työ nuorten kanssa tuntuu merkitykselliseltä
Uusi työ opettajana toi mukanaan Rautasen kaipaamaa merkityksellisyyttä. Hänestä on innostavaa opettaa uusia ammattilaisia, tukea ja kannustaa heitä eteenpäin opinnoissa ja elämässä. Erityisesti yläkoulun jälkeisinä vuosina nuorten elämässä tapahtuu paljon. Silloin aikuistutaan ja etsitään omaa paikkaa maailmassa. Opettajalla voi olla suuri vaikutus tässä elämän vaiheessa.
”On ollut hienoa saattaa nuoria ja aikuisia kohti ammattilaisuutta, tukea ja rohkaista heitä siinä.”
Opiskelijat ovat ihan parasta. Elleivät olisi ei opettaja ole oikeassa paikassa. Koen, että opettaminen on tärkeintä ja opiskelijat antavat sisältöä työhöni niin eri tavalla kuin mitkään aiemmat ammattini.
Kanssakäyminen opiskelijoiden kanssa on tärkeä osa työtä.
”Oma vastuuryhmä on aina erityinen, vaikka opetettavia ryhmiä on monia ja omaa vastuuryhmää opettavat muutkin opettajat.”
”Haluan seurata vastuuryhmäni edistymistä ja kuulla heidän kuulumisiaan. Huomaan, että opettajan aito kiinnostus merkitsee paljon. Se voi auttaa jaksamaan vaikeiden vaiheiden yli. Yritän toimia niin, että opiskelijoiden olisi kiva olla ja tulla kouluun. Nuorilla on usein vähän uskon puutetta itseensä. Eivät mielestään osaa sitä eikä tätä. Silloin tarvitaan kannustusta eteenpäin.”
Opettajan työn monipuolisuus yllätti positiivisesti
Rautanen yllättyi, kuinka monipuolista ammatillisen opettajan työ on. Opettamisen lisäksi voi Gradialla oman innokkuuden mukaan osallistua vaikkapa tapahtumien järjestämiseen tai sisäisiin koulutuksiin, kuten Moodle- ja tekoälykoulutuksiin. Lisäksi Rautanen ylläpitää ammatillista pätevyyttä osallistuen esimerkiksi sähköinfon pätevyyspäiville.
Aluksi jännitin, opinko käyttämään kaikkia niitä ohjelmia, joita opettajan työssä tarvitaan. Hyvin olen oppinut ja tarvittaessa saanut apua. Eivät muutkaan olleet kaikissa ohjelmissa täysinoppineita. Nyt käytän sujuvasti mm. Wilma-opiskelijanhallintajärjestelmää, Moodle-oppimisympäristöä, Teamsia, OneNotea ja sähköpostia.
Rautasella on oma vastuuryhmä, jossa on ensimmäisen vuoden nuoria opiskelijoita. Lisäksi Rautanen opettaa aikuisia, kaksoistutkintolaisia, työvoimakoulutusryhmä ja oppisopimusopiskelijoita. Tarvittaessa hän tuuraa sairaslomalla olevaa kollegaa.
”Hienoinen yllätys oli, että kaikki opetusmateriaali tehdään itse. Ensimmäisen vuoden aikana olenkin käyttänyt siihen paljon aikaa, mutta tulen jatkossa tietysti hyötymään tehdystä työstä. Tarvittaessa saa apua materiaaleihin ja työtapoihin kokeneemmilta opettajilta.”
”Yleisesti Gradialla annetaan paljon vapautta, mutta samalla on myös vastuu tekemisistään. Uudet ideat otetaan hienosti vastaan ja niitä on päässyt toteuttamaan.”
Gradialla on sama rento meininki kuin raksalla
Rautanen kuvaa sähköalan työyhteisöään puhuvaiseksi ja eläväksi. Puhe on suoraa ja huumori hyvää, vähän kuin raksalla. Kahvihuoneessa riittää hauskoja keskusteluja. Uuteen työyhteisöön oli Rautasen mukaan helppo tulla.
”Täällä on jaettu auliisti materiaalia, työtapoja ja parhaita vinkkejä. Yhdessä voidaan miettiä oppituntien sisältöjä tai opiskelijoiden asioita.”
Sähköala on hyvin miehinen sekä asentajan työssä että oppilaitoksissa. Rautanen on yleensä ollut työyhteisönsä ainoa nainen, mutta vastaanotto ollut aina hyvä. Gradian sähköalalla naisnäkökulmaa ovat Rautasen lisäksi tuomassa myös opo ja oma esihenkilö.
”Sanoisin, että 99 % olen hyötynyt, että olen nainen. Olen saanut aina ystävällistä ja avuliasta kohtelua osakseni ja työhaastatteluissa olen jäänyt hyvin mieleen. En ole koskaan kokenut mitään negatiivista, enkä varsinkaan Gradialla. On hyvä, että asioihin voi tuoda myös naisnäkökulmaa. ”
Yksi iso ero aiempaan työhön on Rautasen mukaan työn sosiaalisuus. Sähköasentajana saattoi osa työpäivistä olla hyvinkin itsenäisiä ja työ yksin puurtamista. Gradian työyhteisö on suuri ja monialainen. Ympärillä on koko ajan paljon elämää, sekä opiskelijoita, että työkavereita. Aika-ajoin kalenterissa on opetuksettomia päiviä ja mahdollisuus tehdä suunnittelua tai kirjallisia töitä etänä työskennellen.
”Kaikki mitä työssäni teen, lähtee opiskelijasta käsin"
”Kaikki Gradian arvot tukevat tavoitettani työskennellä aina opiskelijan parasta ajatellen. Arvostan opiskelijoita sellaisena kuin he ovat, pyrin muuttamaan asioita rohkeasti ja tuomaan siten uutta työyhteisöön.”
Olen vastuullinen ohjatessani opiskelijoita esimerkilläni kohti aikuisten maailmaa. Yhdessä saamme merkityksellisiä asioita tapahtumaan”, Rautanen sanoo lopuksi.