Opettaja Riitta Kosonen: ”Kun tulee töihin meille, työ tuntuu merkitykselliseltä”
Riitta Kososella on monipuolinen urapolku, rakkaus metsiin ja vahva palo opettamiseen. Hän työskentelee Jämsän kampuksella metsäalan opettajana.
Riitta Kososen kipinä luonnon monimuotoisuuden ymmärtämiseen syttyi lukion biologian tunneilla kannustavan opettajan ansiosta. Rakkaus metsiin ja innostus oppimiseen toivat hänet Gradialle Jämsään metsäalan opettajaksi kymmenen vuotta sitten.
Metsä on läheisin elementti luonnosta minulle, liikun paljon metsässä. Myös talouden näkökulmasta metsä on tärkeä, se tuottaa Suomelle merkittäviä vientituloja ja työllistää tuhansia ihmisiä.
Alun perin partioharrastus ja työ nuorisokodissa ohjasivat Kososen opiskelemaan nuoriso-ohjaajaksi ja eräoppaaksi. Sen jälkeen kutsui Kuopion yliopisto. Eläintieteeseen ja kalatalouteen erikoistuneelle biologille ei kuitenkaan ollut tarjolla oman alan töitä riittävän lähellä omaa maa- ja metsätilaa Keuruulla.
Kosonen työskenteli opettajana Jamkilla ja hyödynsi perhevapaata täydentääkseen osaamistaan metsätalousinsinööriksi. Harjoittelujakson kautta hän työllistyi Metsänhoitoyhdistykseen ja myöhemmin Keuruun kehittämisyhtiö Keulinkiin. Nyt Kosonen jakaa innostustaan metsiin Gradian opiskelijoille Jämsässä.
Työnkuvan sisältöön ja laajuuteen voi vaikuttaa
Aloittaessaan opettajana Gradialla Kosonen työskenteli pääsääntöisesti maastossa ja luokassa. Nykyään hän opettaa luonnonhoitoa ja metsäekologiaa, mutta suurempi osa työstä on muuta kuin opetusta, esimerkiksi vuosisuunnittelua ja Jämsän kampuksen markkinointiyhteistyötä.
"Gradialla yksi parhaista puolista on se, että työn kuvan muotoutuminen on pitkälti itsestä kiinni. Kun organisaatio on iso, omaa osaamistaan pystyy hyödyntämään monipuolisesti ja laajentamaan kiinnostuksen kohteiden mukaan. Halutessaan voi myös keskittyä omaan perustyöhönsä ja nauttia siitä.”
Kosonen on mukana monessa. Hän osallistuu yhteistyöprojekteihin, maakunnan sisällä tapahtuvaan kehittämistyöhön ja kansainvälisiin projekteihin.
Opettajan pätevyyden voi hankkia työn ohessa
Metsäalalla on reilut kymmenen opettajaa, ammatinohjaaja ja koulutuspäällikkö. Suurin osa opettajista on koneellisen metsänkorjuun tehtävissä. Opettajien taustat ovat moninaiset. Suurin osa on tehnyt pedagogiset opinnot opettajan työn ohessa, niin myös Kosonen.
”Kyllä sen ihan hyvin pystyi vuodessa tekemään työn ohella. Opiskeluun liittyvät oppimistehtävät oli suhteellisen helppo linkittää omiin työtehtäviin. Innostunut ja tavoitteellinen oppimistiimi auttoi opintojen etenemisessä."
Metsäala on perinteisesti ollut miesvaltainen, mutta se tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia myös naisille. Riitta Kosonen kannustaakin naisia hakeutumaan alalle.
”Sitä ei tarvitse pelätä, jos tulee tekniselle alalle naisena. Alalla tarvitaan erilaisia näkökulmia metsäalan monitavoitteisuuden vuoksi ”.
Vastuullisuus ja yhdessä tekeminen ovat lähellä sydäntä
Gradialla kehittämistä edistetään myönteisesti ja avoimesti.
”On harvoja työyhteisöitä, jossa kehittämiseen suhtaudutaan näin positiivisesti kuin meillä. Meillä hyväksytään ideat ja tuetaan kokeilukulttuuria.”
Yhteisellä kehittämisellä Jämsän kampuksen toimintaa on kehitetty tiimimäiseksi.
”Meillä on tosi paljon yhteistyötä eri alojen välillä. Tunnemme toistemme työn hyvin, jolloin reagointi on nopeaa ja mutkatonta. Meillä on opevaihtoa alojen välillä ja osaamme ohjata opiskelijoita ottamaan opintoja toisilta aloilta. Tiivis yhteistyö vaikuttaa positiivisesti kampuksen henkeen”.
Yhdessä onkin yksi Gradian arvoista. Kosonen nostaa arjesta esimerkiksi myös toisen arvon, vastuullisuuden.
Me olemme täällä vastuussa toinen toisistamme, opiskelijoistamme ja heidän hyvinvoinnistaan. Pyrimme toimimaan mahdollisimman vähäpäästöisesti ja huomioimme kestävyyden opetuksen arjessa.
Osoituksena sitoutumisesta kestävään kehitykseen on Jämsän yläkampukselle myönnetty OKKA-sertifikaatti.
Työn ilo ja merkitys näkyvät jokaisessa päivässä
Kosonen nauttii, kun huomaa opiskelijoiden oppivan ja osaamisen kehittyvän.
”Opiskelijoiden kanssa tekeminen on parasta. Myös se, että pääsen mukaan verkostoihin kehittämään alan toimintaa sekä mukaan kansainväliseen yhteistyöhön, tuo merkitystä. Hyvät työkaverit luovat sisältöä elämään.”
Kosonen näkee, että opettajan työn merkityksellisyys on läsnä joka päivä.
”Alalle tarvitaan ihmisiä, joilla on sekä vahvaa ammatillista osaamista että kykyä nähdä opiskelijat yksilöinä. Meillä tehdään oikeasti tärkeää työtä. Kohtaamme joka päivä ihmisiä, jotka tarvitsevat meitä.”