Ohjaus ja tuki Gradian ammatillisessa koulutuksessa
Opiskelijalle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). HOKS on käytännön työväline, jonka avulla opiskelijan yksilöllinen opintopolku suunnitellaan ja siihen kirjataan opiskelijan ohjauksen ja tuen tarpeet. Opiskelua ja oppimista tuetaan tarvittaessa esimerkiksi joustavilla opetusjärjestelyillä, tukiopetuksella, samanaikaisopettajuudella ja opiskeluvalmiuksia tukevilla opinnoilla. Teemme aloittaville opiskelijoille Niilo Mäki Instituutin DigiLukiseulan lukemisen ja kirjoittamisen lähtötasokartoituksen sekä peruskoulun matematiikan osaamisen tasoa mittaavan lähtötasotesti Origon.
Ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea saa, jos tarvitsee oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi tukea oppimiseen ja opiskeluun niin ammatillisissa aineissa kuin yhteisten tutkinnon osien aineissa (YTO).
Opiskelijalle voidaan tehdä erityisen tuen suunnitelma ja tukitoimet kirjataan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan (HOKSiin), joka laaditaan yhdessä opettajan, opinto-ohjaajan ja/tai erityisopettajan kanssa. Erityisellä tuella tarkoitamme opiskelijan tavoitteisiin ja valmiuksiin perustuvaa suunnitelmallista pedagogista tukea sekä erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyitä. Tukimuodot ja –toimet vaihtelevat opiskelijan valmiuksien ja tarpeiden sekä alan vaatimusten ja käytäntöjen mukaan. Eritystä tukea tarvitsevan opiskelijan koulutus järjestetään ensisijaisesti samoissa ryhmissä muiden opiskelijoiden kanssa. Tätä pyritään tukemaan samanaikaisopettajuudella ja/tai opiskeluavustajan tuella tarpeen mukaan. Yhteisten tutkintojen osien opintoja tuetaan eriyttämisen ja samanaikaisopettajuuden lisäksi joustavalla ryhmittelyllä, jolloin ryhmissä voi olla eri tutkintojen ja ryhmien opiskelijoita.
Jos opiskelijalla on päätös erityisestä tuesta, mutta tukitoimista huolimatta hänen taitonsa ei yllä arviointikriteereiden mukaiselle tyydyttävä 1 tasolle, voidaan osaamisen arviointia mukauttaa. Osaaminen arvioidaan opiskelijalle laadittujen yksilöllisten kriteereiden mukaisesti. Mukautettu arviointi kirjataan todistusviitteeseen.
Ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista voidaan perustelluista syistä poiketa. Jos opiskelijalla on päätös poikkeamisesta, osaaminen arvioidaan tutkinnon perusteiden arviointikriteereiden mukaisesti, pois lukien niiden ammattitaitovaatimusten ja/tai osaamistavoitteiden arviointi, josta on poikettu. Poikkeaminen on tavallisinta opinnoissa “viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä ruotsi”. Tilalla opiskellaan muita kieliopintoja, yleensä S2 opintoja. Poikkeaminen kirjataan todistusviitteeseen.