Oppisopimuksella uudelle alalle tai täsmäosaamista omaan tarpeeseen – valittavana 3000 tutkinnon osaa
Oppisopimuskoulutuksen suosio kasvoi Gradiassa viime vuonna ennätyslukemiin ja vauhti jatkuu edelleen. Oppisopimuksia tehdään nykyään koko tutkinnon lisäksi myös lyhyempiin opintokokonaisuuksiin. Sen avulla voi hankkia uutta osaamista omaan työhön tai päivittää taitojaan. Oppisopimus onkin erityisesti työssäkäyvien aikuisten suosiossa, sillä opintopolku suunnitellaan omaan työhön ja tarvittavaan osaamiseen sopivaksi yhdessä työantajan kanssa. Oppisopimuksen avulla voi myös tehdä uraloikan kokonaan uudelle alalle, kunhan oppisopimuskoulutukseen tarvittava työpaikka löytyy.
Oppisopimuskoulutuksen etuna on, että sen ajalta saa normaalia työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Osa työnantajista maksaa opiskelijalle palkkaa myös oppilaitoksessa opiskeltavilta koulutuspäiviltä. Mikäli koulutuspäivä on palkaton, siitä on mahdollista saada oppilaitoksesta pientä päivärahaa. Oppisopimuksella suoritetusta koulutuksesta ei Gradiassa peritä tutkintomaksua.
”Täsmäosaamisen hankkiminen kiinnostaa nyt työpaikoilla. Esimerkiksi palvelutorille siirtyvä kaupan myyjä voi suorittaa vähittäiskaupan palvelutiskillä toimiminen -tutkinnon osan, jossa opitaan muun muassa käsittelemään raaka-aineita ja valmistelemaan esille pantavia tuotteita. Myös esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla sekä kasvatus- ja ohjausalalla on monia pätevöittäviä ja lisäosaamista tarjoavia koulutuksia. Jokaiselta alalta löytyy tutkinnon osia, joilla voi kerryttää työnantajien arvostamaa osaamista ja parantaa siten omaa asemaansa työmarkkinoilla”, työelämäkoordinaattori Anna Taipale kertoo.
Uuteen ammattiin oppisopimuksen kautta – ikään katsomatta
Oppisopimus on hyvä vaihtoehto myös alanvaihtajalle. Oppisopimuksesta on aiemmin puhuttu nuorten koulutusmuotona mutta työurien pidentyessä, myös aikuiset suorittavat koko tutkintoja oppisopimuksella. Tällä hetkellä oppisopimusopiskelijoista 35 % on yli 40 vuotiaita. ”Oppisopimus soveltuu mainiosti vaikkapa yli 50-vuotiaallekin, joita oppisopimusopiskelijoista on yli 10 prosenttia. Kannattaa rohkeasti ottaa meihin yhteyttä, jos harkitsee alan vaihtoa paremmin työllistävälle alalle – sopiva työpaikka toki tarvitaan oppisopimuskoulutusta varten”.
Työelämässä on paljon ihmisiä, joilta puuttuu perusasteen jälkeinen tutkinto kokonaan. ”Tutkinto on hyvä olla olemassa. Sitä voi tarvita epävarmassa työmarkkinatilanteessa joskus yllättäenkin eteen tulevaan työpaikan vaihtamiseen. Joissain organisaatioissa vaaditaan tutkinnolla osoitettu pätevyys vakituisen työpaikan saamiseen.”
Jos koko tutkinnon suorittaminen aluksi arveluttaa, opinnot voi aloittaa tutkinnon osasta ja päättää etenemisestä opintojen edetessä. ”Ammatillisessa tutkinnossa ideana on se, että osaaminen osoitetaan käytännön työtehtävissä. Oppiminen linkittyy aina työhön. Moni aikuinen huomaakin opiskelutavan sopivan itselleen paljon paremmin kuin koulumaisempi oppiminen nuorena.”
Oppisopimuskoulutusta on viime vuosina pyritty kehittämään ja suuntaamaan enemmän myös nuorten koulutusmuodoksi ja nykyisin se toimiikin mm. opintojen aikaisina oppisopimusjaksoina.
Valinnanvaraa riittää jokaiselle
Gradian noin sadasta tutkinnosta löytyy yhteensä noin kolme tuhatta erilaista tutkinnon osaa, joilla voi täydentää omaan työhön tai ammattialaan liittyvää osaamistaan. Tutkinnon osat on rakennettu siten, että ne perustuvat työelämässä tarvittaviin kokonaisuuksiin. Tutkinnon osia voi valita ammatillisista perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnoista. Tutkinnon osan suorittamisen kesto vaihtelee tutkinnoittain sekä opiskelijan aiemman osaamisen mukaan, mutta tyypillisesti tutkinnon osan suorittaminen kestää noin 3–6 kk.
Koulutustarjontaa voi selailla Gradian verkkosivuilta esimerkiksi suodattamalla hakuvaihtoehdoista itseä kiinnostavan koulutusalan ja valitsemalla koulutustyypiksi haluamansa tutkintotason tai tutkinnon osan. Oppisopimusopinnoista kiinnostuneen kannattaa keskustella asiasta ensin oman tai tulevan työnantajan kanssa ja olla sitten yhteydessä Gradian Yritys- ja elinvoimapalveluiden työelämäkoordinaattoreihin.