Tekoäly synnytti uuden gradialaisen

Tekoäly synnytti uuden gradialaisen

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia on luonut uudenlaisen tekoälyhahmon, Arvyn, joka kulkee gradialaisten rinnalla kohti astetta parempaa tulevaisuutta. Opiskelijoiden ja henkilöstön kuvista rakennettu Arvy vaikuttaa sosiaalisessa mediassa ja muissa digitaalisissa ympäristöissä.  

Arvy edustaa kaikkia gradialaisia, Gradian arvoja ja antaa kasvot Gradian tarjoamille mahdollisuuksille.  

”Ajatus Arvysta syntyi viime syksynä, kun uudistimme ja työstimme Gradian strategiaa yhteisöllisenä prosessina yhdessä opiskelijoiden, henkilökunnan ja muiden sidosryhmiemme kanssa. Halusimme luoda jotakin uutta, jonka avulla voimme kertoa Gradiasta ja kaikista niistä hienoista mahdollisuuksista mitä meillä on opiskelijoillemme, asiakkaillemme ja henkilöstöllemme tarjolla”, kertoo Gradian viestintä- ja markkinointipäällikkö Jenni Hyvärinen 

Gradian viestintä- ja markkinointipalvelut toteutti Arvyn yhteistyössä digital artist Antti Karppisen kanssa. Karppinen rakensi ainutlaatuisen hahmon Gradian opiskelijoiden ja henkilöstön kasvokuvista. 

”Projektin tavoitteena oli luoda inspiroiva ja samaistuttava hahmo, joka edustaisi Gradian arvoja ja heijastaisi sen monimuotoista yhteisöä. Jo projektin alkuvaiheessa päädyttiin ideaan, että yrittäisin toteuttaa Arvyn tekoälymallin gradialaisista, eli pyrin ottamaan niin sanotusti opiskelijoiden ja henkilökunnan kuvista keskiarvon, ja sitä kautta herättämään tämän hahmon eloon”, Antti Karppinen kuvailee. 

Tekoälymalli luotiin 115 gradialaisen kuvista. Oikeiden henkilöiden kuvien käytöllä haluttiin varmistaa se, että Arvy aidosti heijastaisi gradialaisia pelkällä tekoälyllä luodun hahmon sijaan. Arvyn persoonallisuuden määrittelyssä hahmoon liitettiin ominaisuuksia, joita kaikkia gradialaisia, niin opiskelijoita kuin henkilöstöä, edustavan hahmon haluttiin kuvastavan. 

Arvy on innokas oppimaan uutta, hyppää uusiin tilanteisiin rohkeasti, ei pelkää epäonnistua ja rohkaisee jokaista löytämään oman juttunsa. Arvyn nimi on lyhenne Gradian arvoista: Arvostavasti, Rohkeasti, Vastuullisesti ja Yhdessä.  

”Arvy on meille gradialaisille tärkeä, koska hän ilmentää toiminnallaan arvoja, jotka yhdessä laadimme ja sanoitimme Gradian strategian päivitystyön yhteydessä. Mukautuva hahmo avaa meille myös viestintään ja markkinointiin aivan uudenlaisia mahdollisuuksia. Tekoälyllä tehty hahmo ei kuitenkaan koskaan tule korvaamaan kokonaan oikeiden ihmisten kuvia”, Jenni Hyvärinen kertoo. 

Arvy on jo nähty Gradian uuden strategian kuvituksessa ja jatkossa Arvyyn voi törmätä Gradian sosiaalisen median kanavissa ja kampuksilla. 

Lisätietoja 

Jenni Hyvärinen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, jenni.hyvarinen@gradia.fi, puh. 040 431 5299 
Antti Karppinen, antti@aliascreative.fi, puh. 040 864 1355