Tulevaisuuden osaaminen on gradialaisen pedagogiikan kulmakivi

Pirjo Kauhanen ja Samuli Laitinen seisomassa pöydän ääressä.

Tulevaisuuden osaaminen on gradialaisen pedagogiikan kulmakivi

Jatkuvasti muuttuva työelämä asettaa uusia vaatimuksia niin oppimiselle kuin opetuksellekin. Gradian pedagogisen uudistamisen kehittämisohjelma vastaa haasteisiin vahvistamalla positiivista tulevaisuusajattelua, muutoskyvykkyyttä ja teknologian käyttötaitoa.

Miten rakennamme yhdessä koulutusta, jossa jokainen oppija saa parhaat mahdolliset eväät elämään ja työuran rakentamiseen? Nykyaikainen käsitys oppimisesta korostaa yksilöllisyyttä, monimuotoisuutta ja jatkuvan oppimisen periaatteita, jotka kaikki ovat tärkeitä sekä lukiokoulutuksessa että ammatillisessa koulutuksessa. Laadukkaan, opiskelijalähtöisen opetuksen ja tulevaisuuden tarpeet huomioivan pedagogiikan näkökulmat näkyvät vahvasti meillä Gradiassa laaditussa pedagogisen uudistamisen kehittämisohjelmassa. 

Oppiminen siirtyy perinteisistä luokkahuoneista kohti joustavia, teknologiaa hyödyntäviä ja opiskelijalähtöisiä oppimisympäristöjä niin oppilaitoksissa kuin työpaikoillakin. Oppiminen on mahdollista kaikkialla! Oppimisprosesseissa korostuvat muun muassa positiivinen tulevaisuusajattelu, muutoskyvykkyys, yhteistyötaidot ja teknologian käyttötaidot, jotka kaikki ovat elintärkeitä taitoja nykyisessä ja tulevassa työelämässä. Ne ovat myös Gradian pedagogisen uudistamisen kehittämisohjelman kulmakiviä. 

Uudistuva pedagogiikka aktivoi ja vahvistaa opiskelijan itseluottamusta

Opettajien ja ohjaajien rooli on jo hyvän aikaa sitten muuttunut tiedon jakajista enemmänkin oppimisen mahdollistajiksi, mentoreiksi ja valmentajiksi, jotka tukevat opiskelijoiden inhimillistä ja ammatillista kasvua sekä osaamisen kehittymistä. Oppimisen mahdollistamisen ja osaamisen kehittymisen takaamisen lisäksi opettajilla ja ohjaajilla on myös tärkeä kasvatusvastuu. Meistä jokainen auttaa opiskelijoitamme saamaan käyttöönsä kaiken potentiaalinsa: me uskomme siihen, että jokainen haluaa päästä omaan parhaaseensa. 

Opiskelijoille uudistuva pedagogiikka tarjoaa mahdollisuuden ottaa aiempaa aktiivisempi rooli omassa oppimisessaan. Tehtävänämme on tukea opiskelijan itseluottamuksen kasvua ja tulevaisuususkon vahvistumista osaamisen kehittymisen kautta. Meillä Gradiassa opiskelijamme oppivat ymmärtämään, että he voivat omilla valinnoillaan vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa. Me huomioimme opiskelijoiden tarpeet mahdollistamalle erilaisia oppimistyylejä ja -ympäristöjä. Tämä tutkitusti lisää heidän motivaatiotaan ja sitoutumistaan sekä parantaa oppimistuloksia. 

Yhteenkuuluvuuden tunne ja yhdessä tekeminen tukevat hyvinvointia

Tärkeä osa hyvinvointia on yhteisöllisyyden kokemus: tunne siitä, että kuuluu johonkin. Yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset edistävät oppimista. Gradian pedagogisen uudistamisen kehittämisohjelmassa yhdessä tekeminen on vahvasti läsnä. Me luotamme siihen, että opiskelijamme ja opettajamme ovat aidosti kiinnostuneita toisten ajatuksista ja arvostavat niitä. Yhdessä oppiminen ja opettaminen tukee kaikkien hyvinvointia. 

Teknologian käyttötaidoilla ja tekoälyn hyödyntämisellä on yhä merkittävämpi rooli oppimisessa ja pedagogiikan uudistamisessa. Ne tarjoavat monia mahdollisuuksia yksilöllistettyyn ja räätälöityyn oppimiseen, mikä parantaa oppimistuloksia ja parhaimmillaan lisää myös hyvinvointia. Gradian pedagogisen uudistamisen kehittämisohjelmassa on selkeästi linjattu, että pedagogiikkamme tukee tekoälyn ja muun uuden teknologian käyttöä silloin, kun se edistää oppimista, ajattelua ja luovuutta. Suhtaudumme teknologian kehitykseen positiivisesti ja koemme tärkeäksi varmistaa, että jokaisella opiskelijallamme on valmiudet kokeilla, omaksua ja arvioida uutta teknologiaa. Tulevaisuudessa teknologia sulautuu lähes kaikkeen, joten on erittäin tärkeää, että opiskelijoillamme ja meillä kaikilla on rohkeutta hyödyntää uutta teknologiaa tarkoituksenmukaisella tavalla. 

Uudistuva koulutustarjonta palvelee työikäisten aikuisten ja työpaikkojen tarpeita

Vaikka meillä on yhä enemmän uusia teknologioita opettamista ja oppimista tukemassa, emme voi unohtaa sujuvan ja arvostavan vuorovaikutuksen merkitystä. Opettajien, työpaikkaohjaajien ja opiskelijoiden toimivan vuorovaikutussuhteen vaikutus oppimiseen on kiistaton. Laadukasta opetusta syntyy vain opettajan, ohjaajan ja opiskelijan yhteistyönä. Rehellinen, kannustava ja avoin ilmapiiri lisää hyvinvointia ja edistää oppimista. Toimiva vuorovaikutus sujuvoittaa arkea ja lisää oppimisen ja työn tekemisen mielekkyyttä. Siksi meidän on muistettava kohtaamisen voima. 

Toivomme, että meillä opittu kohtaamisen voima siirtyy opiskelijoittemme mukana voimavaraksi työpaikoille ja työyhteisöihin.

Uudistuva pedagogiikka kuuntelee myös työikäisten aikuisten ja työelämän tarpeita. Uudistamme koulutustarjontaamme ja kehitämme koulutusmallejamme koko ajan ketterimmiksi. Näin pystymme vastaamaan yritysten ja työpaikkojen osaaja- ja osaamistarpeisiin koko ajan paremmin. Inhimillinen pääoma, jota kuvaa muun muassa työikäisen väestön osaamistaso, on yksi tärkeimmistä tuotannontekijöistä ja kasvun mahdollistajista. Inhimillisen pääoman kehitykseen voidaan vaikuttaa panostamalla koulutukseen ja ennen kaikkea laadukkaaseen koulutukseen.

Laadukkaan koulutuksen takaamiseksi pedagogiikan uudistaminen on välttämätöntä ja jatkuvaa. Pedagogiikka uudistuu ennakkoluulottomasti kokeilemalla ja uteliaasti tutkimalla, mutta myös rohkeasti vanhasta luopumalla. 

Kirjoittajat Pirjo Kauhanen ja Samuli Laitinen työskentelevät tulosaluejohtajina ja rehtoreina Gradiassa. Kauhanen johtaa Ammattiopisto Gradiaa, joka tarjoaa opiskelijoilleen ja yritysasiakkailleen monipuolisia vaihtoehtoja osaamisen kehittämiseen. Laitinen johtaa Gradia-lukioita, joihin kuuluvat Jyväskylän Lyseon lukio, Schildtin lukio ja Jyväskylän aikuislukio.