Musiikin opetus
Tältä sivulta löydät musiikin opetuksen tietopaketin: opintojen etenemiseen, käytänteisiin ja lukuvuoteen liittyvät asiat.
Lukuvuoden 2024–2025 aikataulut
- Syysloma vko 42, 14.–20.10.2024
- Joululoma 21.12.2024–6.1.2025
- Talviloma 24.2.–2.3.2025
- Kesäloma alkaa 31.5.2025.
Oppilaan opas: Musiikin perusopetus
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä järjestää laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta musiikissa ja tanssissa Ammattiopisto Gradiassa. Opetuspaikkoina toimivat Suomalainen musiikkikampus sekä Muurame, jossa järjestetään pianon, viulun, alttoviulun ja harmonikan soiton opetusta. Opetus perustuu lakiin taiteen perusopetuksesta L 633/1998 ja asetukseen A813/1998 sekä opetushallituksen 20.9.2017 vahvistamiin taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaperusteisiin.
Taiteen perusopetus on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää opetusta.
Valtakunnallisen musiikin perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan laajan oppimäärän tavoitealueita ovat esittäminen ja ilmaiseminen, oppimaan oppiminen ja harjoittelu, kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen sekä säveltäminen ja improvisointi. Opetus antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään luovasti ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen. Sen tavoitteena on luoda edellytyksiä elinikäiselle taiteen harjoittamiselle ja synnyttää oppimisen iloa.
Taiteen perusopetuksen laaja oppimäärä on laskennalliselta laajuudeltaan 1300 tuntia. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia. Ammattiopisto Gradian taiteen perusopetuksen musiikin laaja oppimäärä koostuu musiikin perusopinnoista ja syventävistä opinnoista. Musiikin perusopintojen laskennallinen laajuus on 800 tuntia ja syventävien opintojen 500 tuntia. Mahdolliset varhaisiän musiikkiopinnot käydään pääsääntöisesti ennen perusopintoja. Opintokokonaisuudet perusopinnoissa ja syventävissä opinnoissa koostuvat opintojen tavoitealueista, oppilaan omavalintaisista opinnoista ja syventävien opintojen lopputyöstä.
- Syventävät opinnot 500 h
- Perusopinnot 800 h (tasot I–VI)
- Varhaisiän musiikinopetus:
- muskarit 0–6-vuotiaille
- valmentava musiikinopetus 6–10-vuotiaille: soitinvalmennus, musaseikkailu, bändiseikkailu, pienten bändipaja
Varhaisiän musiikinopetuksen tavoitteena on tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ikätason mukaisesti. Musiikilliset tavoitteet liittyvät lapsen musiikkisuhteen kehittymisen tukemiseen, oman luovuuden ja ilmaisutaitojen herättelyyn sekä musiikillisten valmiuksien harjaannuttamiseen.
Gradian varhaisiän musiikinopetus jakautuu kahteen osaan eli alle kouluikäisille suunnattuun muskariopetukseen ja 6–10-vuotiaille suunnattuun valmentavaan musiikinopetukseen. Valmentava musiikinopetus pitää sisällään soitinvalmennuksen, bändiseikkailun, musaseikkailun sekä pienten bändipajan. Varhaisiän musiikinopetuksessa lukuvuoden aikana on yhteensä 30 opetuskertaa.
Alle kouluikäisten muskarit
Muskarit ovat tavoitteellista musiikkikasvatusta, jossa eri ikäisille suunnatuissa ryhmissä toiminta ja sen tavoitteet määräytyvät ikäkausiin liittyvien erityispiirteiden mukaan. Muskarissa ryhmässä toimimisen taidot sekä oppimisvalmiudet kehittyvät turvallisessa oppimisympäristössä.
Musiikin peruskäsitteisiin (rytmi, tempo, melodia, harmonia, muoto, dynamiikka ja sointiväri) tutustutaan elämyksellisesti ja kokonaisvaltaisesti liikkuen, kuunnellen, soittaen ja laulaen, sekä tätä kaikkea myös muihin taiteenaloihin yhdistäen.
Muskareiden johtotähtenä toimii aina ilon ja onnistumisen kokemukset musiikin kautta. Muskarin lukuvuosi sisältää myös touhukkaat pikkujoulu- ja kevätjuhlapäivät sekä Säihke-viikkojen etämuskarit.
3–11kk vauvamuskarit
Vauvamuskareissa lapsi ja vanhempi tutustuvat yhdessä musiikin maailmaan. Körötellään, keinutellaan, silitellään, soitetaan, lauletaan, loruillaan ja tanssitaan. Tärkeintä on musiikin riemu ja sen elämyksellinen kokeminen yhdessä. Musiikilliset leikit tukevat ja herättelevät vauvan motorista ja kielellistä kehitystä sekä vahvistavat vauvan ja aikuisen välistä vuorovaikutussuhdetta. Vauvamuskarista voi löytää kivoja puuhavinkkejä myös kodin arkeen.
1–3-vuotiaiden muskarit
1–3-vuotiaiden muskareissa lapsi ja vanhempi tutustuvat yhdessä musiikin maailmaan. Lapset harjoittelevat uusia kielellisiä ja motorisia taitoja ja nauttivat vauhdista ja rytmistä. Näissä ryhmissä ei istuta paikoillaan pitkiä aikoja, vaan touhukkaat tanssit ja musiikkiliikunta yhdessä oman aikuisen kanssa ovat tärkeä osa toimintaa. Välillä pysähdytään aivan rauhassa sylittelemään, silittelemään sekä loruilemaan yhdessä. Lauletaan sekä vanhoja että uusia lauluja ja harjoitellaan monipuolisesti erilaisia soittimia. Käytössä on myös viehättävää rekvisiittaa opetuksen elävöittämiseksi kuten palloja, värikkäitä huiveja, värivarjo ja pehmoleluja.
Sisarusmuskarit 0–5v ja perhemuskarit 3–5v
Sisarus- ja perhemuskari on hauska yhteinen kiireetön hetki lapsen/lasten ja oman aikuisen kesken. Sen lisäksi, että lapset ja aikuiset saavat harrastaa yhdessä, lapset näkevät myös eri ikäisiä muita lapsia ja pääsevät musisoimaan yhdessä. Tuetaan kielellisiä, liikunnallisia ja musiikillisia taitoja ja harjoitellaan hauskojen musaleikkien avulla uusia. Lauletaan, tanssitaan, liikutaan, leikitään, lorutellaan sekä soitetaan monipuolisesti erilaisia soittimia. Joskus musiikkiin saatetaaan yhdistellä myös muita taiteenaloja kuten kuvataidetta. Tärkeintä on yhteinen iloinen hetki musiikin parissa, yhdessä tärkeän aikuisen kanssa.
4–6-vuotiaiden muskarit
4–6-vuotiaiden muskareissa lapset ovat yhdessä opettajan/opettajien kanssa ilman omaa aikuista. Lasten mielikuvitusmaailma on vertaansa vailla ja satumaailma, mielikuvitusleikit ja luova monipuolinen toiminta ovatkin tärkeitä muskareita eteenpäin kuljettavia voimia. Soitetaan monipuolisesti erilaisia soittimia ja rytmejä kehittäen musiikillisia taitoja sekä sorminäppäryyttä. Tutustutaan perinteisten rytmisoittimien lisäksi tarkemmin myös melodiasoittimiin kuten ukulele, kantele ja eri kokoiset ksylofonit.
Liikunnalliset ja tanssilliset taidot harjaantuvat leikin varjolla hauskojen musiikillisten tehtävien kautta. Lapset harjoittelevat myös ryhmässä toimimista; harjoitellaan kuuntelemaan toisia, odottamaan omaa vuoroa, soittamaan ja tanssimaan yhteisessä rytmissä sekä rohkaistutaan itseilmaisuun turvallisessa ilmapiirissä.
Avoimet muskarit ja etämuskarit
Lasten musiikkikampuksen tapahtumien avoimissa muskareissa sekä kaksi kertaa lukuvuodessa toteutettavissa Säihke-viikkojen etämuskareissa lapset pääsevät seikkailemaan ja musisoimaan yhdessä myös musakampuksen veikeiden maskottien; Musikatin, Kanatuden, Rytmikurren ja muiden satuhahmojen kanssa. Musikatti saattaa myös vierailla muskariryhmissä lukuvuoden aikana.
6–10-vuotiaiden valmentava musiikinopetus
Soitinvalmennus
Soitinvalmennus on noin 6–9-vuotiaille vasta-alkajille tarkoitettua pienryhmäopetusta, jossa tutustutaan soittoharrastukseen harjoitellen valitun instrumentin sekä nuottien ja rytmien alkeita. Opetuksessa voidaan käyttää esimerkiksi erilaisia nuottipelejä ja rytmileikkejä ryhmäläisten iästä ja eri opettajien menetelmistä riippuen.
Opetus tapahtuu viikottain pääosin 45 minuutin pituisena oppituntina minimissään kolmen hengen ryhmissä. Kotona olisi hyvä olla oppilaalla oma soitin, jolla pääsee treenailemaan tunnilla harjoiteltuja asioita. Opiskeluoikeutta soitinvalmennuksessa on 1–2 vuotta; ryhmän opettaja ohjaa oppilaan tarvittaessa yksilöopetukseen.
Musaseikkailu
Jos lapsi ei vielä tiedä, mitä soitinta haluaisi soittaa, on mahdollista tulla ”seikkailemaan” musiikin ja erilaisten instrumenttien maailmaan. Musaseikkailussa voidaan tutustua esimerkiksi puu- ja vaskipuhaltimiin, jousi- ja kielisoittimiin sekä harmonikkaan. Säännöllisessä ja asiantuntevassa ryhmäohjauksessa lapsi pääsee itse soittamaan eri instrumentteja ja oppii ryhmämusisoinnin perusteita.
Lapsi saa kokeilla 4–5 viikon ajan yhtä soitinta ja saa yhden opetuskerran viikossa soittimen soittoon pienryhmätunnilla. Muutaman viikon kuluttua soitinta vaihdetaan, ja lapsi saa uuden soittimen kokeiluun. Vuoden aikana kokeillaan useaa eri soitinta. Opetus tapahtuu pienryhmissä, ja yhden oppitunnin kesto on 45 minuuttia. Musaseikkailu sopii parhaiten 6–10-vuotiaille, mutta siihen on osallistunut vuosien varrella kolmevuotiaitakin.
Bändiseikkailu
Bändiseikkailu on todellinen mahdollisuus lapselle, joka haluaa toteuttaa unelmaansa bändisoitosta ja esiintymisestä bändikavereiden kanssa. Säännöllisessä ja asiantuntevassa ryhmäohjauksessa opitaan bändisoiton ja laulamisen perusteita ja päästään harjoittelemaan eri bändisoittimia (lyömäsoittimet, piano, sähköbasso ja sähkökitara). Lukuvuoden aikana oppilaat kiertävät eri bändisoittimissa harjoittelemassa yhtä soitinta aina muutaman viikon kerrallaan siirtyen sitten seuraavaan soittimeen. Alkutunti ollaan instrumenttiryhmissä ja lopputunti treenataan bändissä.
Bändiseikkailussa opitaan soittamaan muun muassa tuttuja hittibiisejä ja lukuvuoden aikana päästään myös lavalle kokemaan esiintymisen hurmaa todellisessa soittoympäristössä. Bändiseikkailu soveltuu parhaiten noin 6–9-vuotiaille lapsille.
Pienten bändipaja
Pienten bändipaja on suunnattu noin 8–10-vuotiaille juuri instrumenttiopintonsa aloittaneille lapsille. Pajassa lapsi pääsee soittamaan ohjatusti oikeassa bändissä ja kehittämään näin ollen yhtyesoittotaitojaan. Bändipaja kuuluu soittotuntien hintaan ja on loistava lisä instrumenttiopintojen alkutaipaleelle. Se tekee tiiviisti yhteistyötä soitonopettajien kanssa, jolloin soittotunnilla harjoitellaan myös pajan kappaleita.
Bändipaja on erityisesti suunnattu niille lapsille, jotka eivät vielä ole valmiita aloittamaan bändimuhaa eli musiikin hahmottamista bändi ryhmissä, mutta haluaisivat harjoitella yhteissoittoa soittotuntien lisäksi.
Gradia tarjoaa opetusta seuraavissa soittimissa:
Jousisoittimet
- viulu
- alttoviulu
- sello
- kontrabasso
Puupuhallinsoittimet
- huilu
- nokkahuilu
- oboe
- klarinetti
- fagotti
- saksofoni
Vaskipuhallinsoittimet
- käyrätorvi
- trumpetti
- pasuuna
- baritonitorvi
- tuuba
Kosketinsoittimet
- piano
- harmonikka
Kielisoittimet
- akustinen kitara
- ukulele
- kantele
Bändisoittimet
- sähkökitara
- sähköbasso
- kosketinsoittimet
Muut instrumentit
- laulu (klassinen ja pop&jazz)
- lyömäsoittimet
Opintojen aloitus
On hyvin yksilöllistä ja instrumenttikohtaista, mikä on hyvä ikä aloittaa soitto- tai lauluharrastus. Harrastuksen voi aloittaa varhaisiän opintojen parissa tai suoraan musiikin perusopinnoissa. Jos joku tietty instrumentti kiinnostaa, kannattaa olla yhteydessä kyseisen instrumentin opettajaan ja sopia tarvittaessa tapaaminen, jossa voidaan arvioida, onko lapsi sopivan ikäinen aloittamaan kyseisessä instrumentissa.
Orkesterissa soittamisen voi aloittaa halutessaan saman tien. Vaikka ei saisi omasta instrumentistaan vielä edes ääntä, voi päästä mukaan orkesteriin. Orkesterista voi löytää helposti uusia kavereita ja siellä oppii monia tärkeitä soittamiseen liittyviä taitoja.
Jokaiselle oppilaalle laaditaan Wilmaan henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), joka tarkistetaan vuosittain. Lisäksi osaamista arvioidaan ja seurataan Moodlessa olevien taitotaulujen avulla.
Opiskelu
Musiikin perusopinnot koostuvat kuudesta opintokokonaisuudesta. Kukin opintokokonaisuus sisältää pääaineen instrumenttiopintoja, yhteismusisointia sekä musiikin hahmottamisen opintojaksoja (muha). Yhden opintokokonaisuuden valmiuksia opiskellaan oppilaan kehitysvaiheesta ja pääaineesta riippuen joustavasti. Opinnot toteutetaan viikoittaisena opetuksena, erilaisina periodeina tai projekteina sekä mahdollisesti yhteistyönä muiden oppilaitosten kanssa.
Opintojen edetessä oppilas saa varmuutta oman instrumenttinsa tekniseen hallintaan sekä oppii ilmaisemaan musiikkia monipuolisesti omista lähtökohdistaan käsin. Instrumenttitunneilla ja musiikin hahmottamisessa opitut taidot mahdollistavat suunnitelmallisen ja itsenäisen harjoittelun, jonka olennaisena osana on oman edistymisen arviointi.
Musiikin perusopintojen laaja opintotarjonta mahdollistaa oppilaan valinnan mukaisesti erilaisia polkuja musiikkiharrastuksen suunnaksi. Perusopintojen päätteeksi oppilas saa sanallisen arvioinnin perusopintojen kokonaisuudesta, jonka jälkeen hän voi jatkaa syventäviin opintoihin.
Yhteismusisointi
Opintoihin kuuluu aina myös yhteismusisointia eri kokoonpanoissa. Musiikkikampuksen laaja konserttitoiminta tulee tutuksi ja esiintymistaidot kehittyvät seuraamalla muiden esityksiä sekä esiintymällä itse. Musiikin hauska yhdessä tekeminen avaa kokonaisen musiikin maailman ja luo kivijalkaa pitkäjänteiselle harrastamiselle.
Suositeltava alkeisorkesteri on Trombi, johon ovat tervetulleita kaikkien soittimien soittajat sekä laulajat. Pikkupuhkut on puhallinsoittajien alkeisorkesteri. Taitojen karttuessa instrumentista riippuen seuraavia orkestereita voivat olla esimerkiksi Minijouset (jousisoittajille) tai puhallinorkesteri Vire (puhallinsoittajille).
Näiden jälkeen on tarjolla soittimesta ja osaamisesta riippuen esimerkiksi Vire (puhallin- ja lyömäsoittajille), Puhuri (puhallin ja lyömäsoittajille), Minijouset, Juniorijouset (jousisoittajille) ja Lasten ja nuorten tango-orkesteri (kaikki instrumentit).
Pop- rock- ja jazz-soittoa pääsee opiskelemaan bändipajoissa tai muhabändeissä. Bändivalikoimassa on useita bändejä, jotka on suunnattu eri ikäisille ja eri vaiheessa opintojaan oleville oppilaille.
Muha
Tasolta toiselle eteneviä musiikin hahmottamisen opintoja opiskellaan muha-ryhmissä (klassinen tai pop/jazz, tasot 1–6). Suositeltava ikä aloittaa musiikin hahmottamisen opinnot on noin 8–10 vuotta. Tämä katsotaan aina yksilöllisesti. Pop/jazz-puolen muhaopetus järjestetään bändimuotoisena muhabändeissä. Samassa muhabändi-ryhmässä siis opiskellaan sekä musiikin hahmottamistaitoja että soitetaan yhdessä ja harjoitellaan bändiohjelmistoa. Muhabändit on tarkoitettu kaikille niistä kiinnostuneille oppilaille 10 ikävuodesta alkaen.
Musiikin hahmottamistaidot tukevat oppilaan musiikkiharrastusta. Musiikkiin tutustutaan soittaen, laulaen, kuunnellen, säveltäen ja improvisoiden. Oppimista monipuolistetaan leikillisyyttä, pelillisyyttä ja teknologiaa apuna käyttäen. Opinnoissa oppilaat hankkivat valmiuksia musiikin luku- ja kirjoitustaidon, musiikin hahmottamisen sekä musiikin historian ja tyylien tuntemuksen alueelta.
Opetuskerrat
Lukukausimaksu sisältää yksilöllisen instrumenttiopetuksen sekä mahdollisuuden osallistua orkestereihin ja ryhmäopetuksiin (esim. muha-ryhmän) oppilaan valinnan mukaan. Yksilöllisiä instrumenttitunteja on koko lukuvuonna 30 kertaa ja sen ryhmäopetuskertoja 5 kertaa. Ryhmäopetusta on 35 opetusviikkoa. Soittotunnit ovat kestoltaan pääsääntöisesti 45 minuuttia yli 10-vuotiailla ja 30 minuuttia alle 10-vuotiailla.
Tarkemmat tavoitteet löytyvät opetussuunnitelmasta.
Musiikin laajan oppimäärän syventävien opintojen aloittaminen edellyttää oppilaalta sitä, että oppilas on suorittanut musiikin laajan oppimäärän perusopinnot tai hänellä on muutoin saavutetut musiikin perusopintojen osaamistavoitteita vastaavat tiedot ja taidot.
Musiikin syventävät opinnot vahvistavat ja syventävät oppilaan musiikillista osaamista omien valintojen suuntaisesti. Valinnaisuus mahdollistaa valmentautumisen alan jatko-opintoihin sekä osaamisen kehittämisen, tavoitteena musiikkiharrastuksen jatkaminen itsenäisesti. Syventävissä opinnoissa oppilaan on mahdollista rakentaa opintopolkunsa omat kiinnostuksen kohteensa ja tulevaisuuden tavoitteensa huomioiden.
Opintojen edetessä oppilas saa varmuutta oman instrumenttinsa tekniseen hallintaan sekä oppii ilmaisemaan musiikkia monipuolisesti omista lähtökohdistaan käsin.
Syventävien opintojen yhteiset opinnot rakentuvat seuraavista: pääinstrumentin opinnot, yhteismusisointi ja muhaopinnot. Muhaopintoihin kuuluu sekä pakollisia että valinnaisia opintojaksoja, eli työpajoja, jotka oppilas valitsee kiinnostuksensa mukaan. Konserttikäynnit on integroitu opetukseen. Syventäviin opintoihin kuuluu lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutustapa suunnitellaan yhdessä instrumenttiopettajan kanssa. Se voi sisältää solistisia näyttöjä instrumenteissa, yhteismusisointipainotuksen, omia sävellyksiä, sovituksia, tallenteita tai projektin. Lopputyöhön voi sisältyä konsertin suunnittelu, toteutus ja teosesittelyjen tuottaminen. Syventävien opintojen suorittamiseen kuluu keskimäärin 2–4 vuotta.
Syventävissä opinnoissa oppilaan on mahdollista rakentaa opintopolkunsa omat kiinnostuksen kohteensa ja tulevaisuuden tavoitteensa huomioiden.
Musiikin ammattiopintoihin tai vahvaan harrastuspohjaan tähtääville opiskelijoille suositellaan osallistumista useampaan musiikin hahmottamisen ja yhteismusisoinnin valinnaiseen työpajaan. Opiskelija voikin valita näitä rajattomasti omiin opintoihinsa. Mahdollisimman monipuoliset musiikin ja tanssin opinnot, erityisesti säestystaitojen opinnot, antavat hyvän pohjan hakea esimerkiksi musiikkikasvatuksen opintoihin.
Yksilöllisen instrumenttitunnin pituus on 60 minuuttia viikossa. Suositeltavia orkestereita Syventävät-tasolla oleville ovat soittimesta ja osaamisesta riippuen esimerkiksi Puhuri (puhallin- ja lyömäsoittajille), Siltajouset (jousisoittajille), Gradia Big Band tai Siltasinfonia. Syventävien opintojen yhteismusisoinnin voi suorittaa myös osallistumalla johonkin konserttiin tähtäävään bändiprojektiin, esimerkiksi Gradian musikaaliprojektibändiin tai kamarimusiikkiprojektiin.
Oppilas saa musiikin perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistuksen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot. Päättötodistukseen merkitään sanallinen arvio oppilaan suorittamasta taiteen perusopetuksen laajasta oppimäärästä. Sanallisessa arvioinnissa painotetaan oppilaan oppimisen vahvuuksia suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Lopputyö arvioidaan osana syventäviä opintoja.
Orkesteri on parhaimmillaan kuin perhe, jossa yhteenkuuluvuuden tunne ja ryhmähenki siivittävät kokemaan jotain sellaista, mitä yksin soittaessa voi olla vaikea saavuttaa. Soittajana, esiintyjänä ja ihmisenä kehittyminen, itsevarmuus, kärsivällisyys sekä tiimityöskentely ovat asioita, joita opitaan orkesterissa. Myös diplomaattiset taidot, toisten kunnioittaminen ja erilaisuuden hyväksyminen kehittyvät orkesterisoiton myötä.
Orkesterissa soittaessa laajennetaan erilaisten musiikkityylien tuntemusta ja kehitetään omaa musiikkimakua sekä herätetään kiinnostusta taiteisiin. Se tuo harjoittelumotivaatiota ja siten tavoitteita omaan elämään. Orkesterisoitto on luonnollinen osa orkesterisoittimien soiton opiskelua. Gradiassa toimii lukuisia orkestereita, joten jokaiselle soittajalle löytyy varmasti oman tasonsa ja kiinnostuksensa mukainen orkesteri tai muu yhteismusisointiryhmä.
Jousiorkesterit
- Minijouset
- Juniorijouset
- Siltajouset
Puhallinorkesterit
- Pikkupuhkut
- Vire
- Puhuri
Muut orkesterit
- Gradia Big Band
- Lasten ja nuorten tango-orkesteri
- Lyömäsoitinorkesteri Pauke
Bänditoiminta
- Muhabändit
- Bändipajat
- Bändiseikkailu 6–9-vuotiaille
Lue lisää orkestereista.
Musiikin hahmottaminen ja muhabändit (muha)
Musiikin hahmottamistaidot tukevat oppilaan musiikkiharrastusta. Musiikin rakenteisiin tutustutaan muha-tunneilla muun muassa soittaen, laulaen, kuunnellen, säveltäen ja improvisoiden. Oppimista monipuolistetaan leikillisyyttä, pelillisyyttä ja teknologiaa apuna käyttäen. Opinnoissa oppilaat hankkivat valmiuksia musiikin luku- ja kirjoitustaidon, musiikin hahmottamisen sekä musiikin historian ja tyylien tuntemuksen alueelta. Hahmottamistaitoja opiskellaan jossain määrin myös instrumenttitunneilla ja orkestereissa. Tasolta toiselle eteneviä musiikin hahmottamisen opintoja opiskellaan muha-ryhmissä (klassinen tai pop/jazz, tasot 1–6).
Musiikin hahmottamisen opintoja voi opiskella joko klassisissa muharyhmissä tai muhabändeissä. Muhabändit tarjoavat pop/jazz-painotteista muhaopetusta. Muhabändeissä saman ryhmän kanssa opiskellaan sekä musiikin hahmottamista että bändisoittoa ja treenataan viikoittain bändiohjelmistoa. Oppilaat voivat valita kiinnostuksensa mukaan joko klassisen muharyhmän tai pop/jazz-muhabändin riippumatta instrumentista tai siitä, käyvätkö he klassisilla vai pop/jazz-puolen instrumenttitunneilla. Bändi-soittimien soittajien ja laulajien lisäksi bändeihin otetaan siis myös esim. puhaltajia ja jousisoittajia. Muhabändit esiintyvät säännöllisesti Gradian Säihke-konserttiviikoilla.
Yhden tason suorittaminen kestää tavallisesti yhden lukuvuoden. Oppilas voi halutessaan edetä myös nopeammin, jos oppilaalla on jo osaamista musiikin hahmottamiseen liittyen. Jos oppilas on esimerkiksi käynyt instrumenttitunneilla usean vuoden ajan ja aloittaa sen jälkeen muha-opinnot, ei ole ehkä tarpeen aloittaa tasosta 1, vaan voi osaaminen huomioiden aloittaa esimerkiksi tasosta 2. Mikäli haluaa edetä opinnoissa nopeammin, niin tästä kannattaa keskustella muhaopettajan kanssa, jotta oppilaalle löytyy sopiva ryhmä, jossa nopeasti eteneminen on mahdollista. Nopeasti eteneminen onnistuu helpoimmin ensimmäisissä muhakursseissa, mutta pidemmälle edetessä muhaopinnot muuttuvat vaativammiksi, joten pidemmällä olevissa kursseissa on suositeltavaa edetä vain yksi kurssi per lukuvuosi. Jokaiselle oppilaalle löytyy oma henkilökohtainen opintopolku, jossa instrumenttiopetus ja musiikin perusteiden opetus kulkevat rinnakkain toisiaan tukien. Kysymyksissä kannattaa rohkeasti olla yhteydessä Gradian opettajiin.
Saadakseen syventävien opintojen päätteeksi todistuksen oppilaan tulee osallistua musiikin syventävien opintojen muha-opintoihin tai vaihtoehtoisesti osoittaa osaamisensa musiikin hahmottamistaidoista muulla tavoin. Syventävät muhaopinnot koostuvat pakollisista ja valinnaisista opintojaksoista. Pakolliset muhaopinnot jakaantuvat kahteen lukukauden mittaiseen kurssiin, joista toinen (Solfasurffaus) keskittyy säveltapailuun eli kuunteluihin ja suulliseen solfaan ja toinen (Soivat soinnut tai Musamaailma) valitun tyylilajin musiikinteoria-osaamisen syventämiseen. Pakolliset kurssit voi tehdä joko klassisen tai pop/jazz-oppimäärän mukaan.
Syventävät pakolliset pop/jazz-muhaopinnot eivät ole enää muhabändejä, eli niissä ei soiteta säännöllisesti, vaikka soittaminen onkin edelleen yksi muhataitojen oppimisen muoto. Valinnaisia opintojaksoja järjestetään vuosittain vaihtuvan lukujärjestyksen mukaan, ja niistä oppilaan tulee valita vähintään yksi puolen vuoden mittainen kurssi. Ylärajaa valinnaisten opintojen suorittamiselle ei ole, eli oppilas voi valita kiinnostuksensa mukaan niin monta valinnaista kurssia kuin haluaa. Muhaopettajat antavat lisätietoja kunakin vuonna tarjolla olevista valinnaisista kursseista.
Oppilas ja instrumenttiopettajat valitsevat yhdessä oppilaalle sopivan muha-ryhmän.
Lauluryhmät
Lauluryhmät ovat laulamisesta kiinnostuneille avoimia ryhmiä. Niihin ovat tervetulleita kaikki kouluikäisistä lapsista aikuisiin ja pääinstrumentista riippumatta. Tunneilla harjoitellaan laulutekniikan ja stemmalaulamisen perusteita, lauletaan monipuolista ohjelmistoa ja esiinnytään matalalla kynnyksellä. Kokeilemme myös luovaa musiikin tuottamista, kuten improvisaatiota ja omien laulujen kirjoittamista.
Kaikki ovat tervetulleita lauluryhmiin omasta pääinstrumentista riippumatta. Osallistumisesta ei peritä erillistä maksua, jos oppilas opiskelee perusopintoja tai syventäviä opintoja jossain muussa instrumentissa. Ei ennakkoilmoittautumista, voit tulla suoraan ensimmäiselle tunnille.
- Lasten lauluryhmä (n. 6–12-vuotiaat), keskiviikkoisin klo 17–18, Monitoimisali, opettaja Kaisa Halmemies, anna-kaisa.halmemies@gradia.fi
- Lauluryhmä Koiva (13-vuotiaasta alkaen), keskiviikkoisin klo 17–18, lk 256, opettaja Meritta Pyykkönen, meritta.pyykkonen@gradia.fi
Diskanttikuoro Valoisa
Valoisa on uusi pop/jazz- ja improvisaatio-orientoitunut diskanttikuoro sopraano- ja alttolaulajille, joilla on jo jonkin verran stemmalaulukokemusta ja nuotinlukutaitoa. Ryhmä treenaa tavoitteellisesti, mutta ei vakavasti.
- Keskiviikkoisin klo 18.00–20.00 Monitoimisali. Kuoroa johtaa Kaisa Halmemies. Ensimmäinen tapaaminen on 21.8.2024. Lisätietoja voi kysyä valoisakuoro@gmail.com tai saapumalla paikan päälle tutustumaan.
Musiikkiteatteriryhmä
Musiikkiteatteriryhmä Rising Stars tarjoaa mahdollisuuden yli 15-vuotiaille nuorille harjoitella musikaalilaulua ja tanssia innostavassa ryhmässä. Ryhmässä pääset esiintymään monenlaisissa tilaisuuksissa ja lukuvuosi huipentuu omaan musikaalikonserttiin Säihke-viikolla.
- Torstaisin klo 16.30–18.00 Hannikaissali ja lk 286. Ensimmäinen tapaaminen 3.10.2024 klo 18.00–19.30, opettajina Tuija Kiviranta tuija.kiviranta@gradia.fi ja Noora Kolanen noora.kolanen@gradia.fi
Bändipaja
Bändipajassa osallistujat saavat mahdollisuuden soittaa ja laulaa ihan oikeassa bändissä. Osallistujat saavat laadukasta ohjausta ja säännöllisen treeniajan. Bändipajassa opitaan soittamaan tuttuja hittibiisejä ja tekemään omiakin sävellyksiä. Bändipajasta ei peritä erillistä maksua, jos oppilas suorittaa perus- tai syventäviä opintoja jossain muussa instrumentissa.
Esiintyminen ja konserteissa käyminen ovat olennainen osa musiikin harrastamista. Esiintymistä harjoitellaan niin pienemmissä kuin isommissakin konserteissa säännöllisesti pitkin lukuvuotta. Säihke on Gradian musiikin oma innovaatio ja se järjestetään keväisin (vko 12) ja syksyisin (vko 44). Säihke on viikon mittainen konserttisarja, joka tuo musiikin ja tanssin perusopetuksen eri-ikäiset harrastajat parrasvaloihin ja lähikuviin.
Konserttisarja toteutetaan yhteistyössä Gradian muiden alojen kanssa, joista tärkeimpänä on yhteistyö media-alan kanssa. Säihke-konsertit striimataan monikameratuotantona Gradian YouTube-kanavan kautta.
Gradian musiikki ja tanssi järjestää laajasti ja säännöllisesti erityylisiä oppilaskonsertteja sekä oppilaitoksen tiloissa että eri puolilla kaupunkia. Näihin konsertteihin on vapaa pääsy, ellei toisin ole ilmoitettu.
Konserteista saa tietoa Musiikin ja tanssin verkkosivuilta, Facebookista Gradian musiikin perusopetus sekä Instagramissa @gradia_musiikki
Oppilaitoksessamme on käytössä Wilma-opintohallintojärjestelmä sekä Moodle-oppimisympäristö.
Wilman kautta pidämme yhteyttä koteihin, seuraamme opintojen etenemistä, kirjaamme suoritukset opinnoista, läsnä- ja poissaoloista ja tiedotamme toiminnastamme ja tapahtumistamme.
Wilmaan tehdään joka kevät HOPS eli henkilökohtainen opintosuunnitelma, johon kirjataan tavoitteet tulevalle vuodelle. Se laaditaan yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa. Wilmassa olevalle lomakkeelle kerätään oppilaan esiintymiset lukuvuoden aikana.
Wilmaa varten saat tunnukset pyytämällä ne opintotoimistosta sähköpostitse info.musiikkijatanssi@gradia.fi. Jotta oppilas huoltajineen pääsee lukemaan Wilmassa olevia tietoja ja saa kaiken tarpeellisen informaation, on tärkeää, että yhteystiedot Wilmassa ovat ajan tasalla.
Moodle-oppimisympäristössä on musiikin taitotaulut. Niiden avulla seurataan oppilaan edistymistä ja sitä täytetäänkin yhdessä opettajan kanssa sitä mukaa kun tietty taito on saavutettu.
Moodleen kirjautuminen tapahtuu MPASS-tunnuksilla Gradian Moodlen verkkosivujen kautta. Jos käytössäsi ei ole MPASS-tunnuksia on mahdollista saada erilliset tunnukset omalta opettajalta. Moodlen käyttämiseen opastetaan instrumenttitunneilla.
Opintotoimisto
Gradian musiikin ja tanssin opintotoimisto palvelee kaikissa opintoihin liittyvissä asioissa. Opintoihin liittyviä asiakirjoja, kuten todistuksia ja lomakkeita voi pyytää toimistosta sähköpostitse, puhelimitse tai käymällä toimistossa. Opintotoimiston asiakaspalveluaika on arkisin klo 12–15.
Tarkistathan, että yhteystietosi ovat aina ajantasalla ja päivitettynä Wilmassa. Kiireelliset asiat ilmoitetaan keskitetysti opintotoimistosta tekstiviestillä.
Oppilaitoksemme on savuton. Päihteiden käyttö on kielletty oppitunneilla, esityksissä ja esiintymismatkoilla.
Ammattiopisto Gradian opetustoiminnasta, konserteista ja näytöksistä tehtyjä ääni- ja kuvataltiointeja voidaan käyttää oppilaitoksen toiminnan esittelyjen yhteydessä.
Kotiharjoittelu
Soittotaidon kehittymisen pääedellytys on omakohtainen harjoittelu. Harjoitteluolosuhteet kotona tulee järjestää rauhallisiksi. Perheen tuki, kannustus ja soittoläksyistä huolehtiminen varsinkin pienempien oppilaiden kohdalla on tärkeää. Sitoutuminen musiikkiharrastukseen vaatii ajankäytöllisiä ja taloudellisia uhrauksia perheeltä, mutta tuo samalla yhteisön, laulu- ja soittotaidon, tavan ilmaista itseään sekä monia elämäntaitoja ja iloa.
Poissaolo
Oppilaan poissaolo tunnilta tulee ilmoittaa suoraan opettajalle hyvissä ajoin. Opettajalla ei ole korvausvelvollisuutta, mutta mahdollisuuksien mukaan tunti pyritään korvaamaan. Opettajan poissaolosta pyritään ilmoittamaan mahdollisimman pian. Opettajan poissaolot pyritään korvaamaan sijaisjärjestelyin tai oman opettajan pitämänä erikseen sovittuna ajankohtana.
Hinnasto
Lukuvuodessa on 35 opetusviikkoa, yksilöopetuskertoja 30/lukuvuosi + 5 ryhmäopetuskertaa. Varhaisiän musiikinopetuksessa on 30 opetuskertaa ja avoimen opetuksen instrumenttitunteja 26 opetuskertaa. Tutustu musiikin hinnastoon.
Soitinlainat
Soitinlaina kuuluu varhaisiän musiikinopetuksen lukukausimaksuun, jos soittimia on sillä hetkellä vapaana. Soitin on kaksi ensimmäistä lukuvuotta maksuton, ja tämän jälkeen soittimesta laskutetaan soitinlainamaksu lukukausittain. Soittimen hankinnassa kannattaa hyödyntää instrumenttiopettajan asiantuntemusta.
Opetus- ja loma-ajat
Ilmoittautumisen jälkeen oppilaalle ilmoitetaan oppilaspaikasta. Lukuvuosi aloitetaan yhteisellä info-tilaisuudella, jossa käydään lävitse musiikin harrastamiseen liittyviä asioita ja käytänteitä. Uusien oppilaiden infotilaisuus on maanantaina 12.8.2024 klo 17.00 Suomalaisen musiikkikampuksen Siltasalissa (Pitkäkatu 18–22, Jyväskylä).
Soittotuntien sopiminen ja opetusryhmiin ilmoittautuminen on tiistaina 13.8.2024. Opettajat ovat yhteydessä oppilaisiinsa ja sopivat viikoittaisen instrumenttitunnin ajan. Instrumenttiopettaja kertoo myös soveltuvan muha-ryhmän ja/tai orkesterin, jotka kannattaa tietenkin huomioida tuntia sopiessa.
Opetus alkaa keskiviikkona 14.8.2024.
- Syysloma vko 42, 14.–20.10.2024
- Joululoma 21.12.2024–6.1.2025
- Talviloma 24.2.–2.3.2025
- Kesäloma alkaa 31.5.2025.
Opintojen muutokset
Olethan aina yhteydessä omaan opettajaasi tai toimistoon, jos sinulla on opintoihisi liittyen kysymyksiä. Jos haluat esimerkiksi vaihtaa pääinstrumenttia, keskeyttää tai lopettaa opinnot, ole yhteydessä tästä viipymättä toimistosihteeriin. Käänny toimiston puoleen myös laskutukseen liittyvissä kysymyksissä.
Sivuaine
Halutessasi voit hakea myös sivuinstrumenttia, joka myönnetään lukuvuodeksi kerrallaan. Opinto-oikeuden jatkuminen todetaan edistymistä seuraamalla ja tavoitteiden asettelulla muun muassa henkilökohtaisen opintosuunnitelman yhteydessä.
Sivuinstrumenttihakemuksen voi pyytää opettajalta tai opintotoimistosta info.musiikkijatanssi@gradia.fi. Hakemus toimitetaan toukokuun loppuun mennessä opintotoimistoon.
Opintojen hyväksilukeminen
Jos oppilas on tehnyt musiikin opintoja oppilaitoksessa, jolla on opetusministeriön myöntämä taiteen perusopetuslain mukainen musiikin laajan oppimäärän opetuksen järjestämislupa, suoritukset kirjataan opintorekisteriin maininnalla siitä, missä oppilaitoksessa päättösuoritus on tehty.
Opintojen keskeyttäminen ja lopettaminen
Opintojen keskeyttämistä määräajaksi voidaan hakea mm. seuraavin perustein: varusmiespalvelu, ylioppilaskirjoitukset, ulkomaiset opinnot sekä terveydelliset syyt, joista on esitettävä lääkärintodistus. Hakemukset käsitellään aina tapauskohtaisesti. Lyhin mahdollinen opintojen keskeytysjakso on yksi lukukausi. Hakulomakkeita saa oppilaitoksen toimistosta. Keskeytyshakemus tulee jättää toimistoon ennen keskeyttämislukukauden alkua.
Ilmoitus opintojen lopettamisesta tehdään kirjallisesti musiikin ja tanssin opintotoimistoon. Lyhyin mahdollinen opiskeluaika on yksi lukukausi. Jos oppilas lopettaa opintonsa kesken lukukauden, häneltä peritään koko lukukauden lukukausimaksu riippumatta siitä, kuinka monelle oppitunnille hän on osallistunut kyseisen lukukauden aikana.
Kampuksen ääni ry
Tule mukaan tukiyhdistykseen! Kampuksen ääni ry:n tarkoituksena on kehittää yhteistyötä eri organisaatioiden, oppilaitosten, yhdistysten, kuntien ja kaupunkien välillä sekä tukea keskisuomalaisia orkestereita, musiikinopiskelijoita ja taiteen perusopetuksen oppilaita.
Yhdistys järjestää konsertteja, koulutuksia, leirejä, kilpailuja, katselmuksia, konsertti- ja virkistysmatkoja ja osallistuu kulttuuritapahtumiin sekä kehittää uusia toimintamalleja orkesteritoimintaan. Yhdistys tekee varainhankintaa muun muassa järjestämällä myyjäisiä, arpajaisia, keräämällä rahaa lahjoituksina, järjestämällä kahvila- tai narikkapalveluita tapahtumiin sekä myymällä lippuja tapahtumiin. Yhdistys voi jakaa stipendejä mahdollisuuksien mukaan valitsemillaan kriteereillä nuorille harrastajille.
Lisätietoja toiminnasta:
- Sirpa Berg, puh. 040 341 5443, sirpa.berg@gradia.fi
- Koulutuspäällikkö Jarmo Kivelä, puh. 040 341 5899
- Opintosihteeri Mira Friman, puh. 040 341 5887
- Toimiston sähköposti: info.musiikkijatanssi@gradia.fi
- Musiikin henkilöstön yhteystiedot
- Gradian yhteystiedot
- Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@gradia.fi
Varhaisiän musiikin opetus
- Anne-Mari Kuusisaari, puh 040 341 4546, Erika Airaksinen puh. 040 341 4367, Helinä Haapala
Muha-opettajien yhteystiedot
- Klassiset muha-ryhmät: Veera Miettinen, puh. 040 341 5396, Pekka Kilkki, puh. 040 341 5419
- Pop/jazz muha-ryhmät: Liisa Lipas, puh. 040 341 4447, Riku Haapala
Orkestereiden vetäjien yhteystiedot
- Jousiorkesterit: Emma Vainio, puh. 040 341 5426
- Puhallinorkesterit: Sirpa Berg, puh. 040 341 5443
- Vire ja Puhuri: Ilpo Soikkeli, puh. 040 341 5232, Lassi Takanen, puh. 040 341 4338
Muut orkesterit
- Pikkupuhkut: Heikki Sillanpää, puh. 040 341 4322
- Gradia Big Band: Antti Kettunen, puh. 040 341 5421
- Lasten ja nuorten tango-orkesteri: Erik Brander, puh. 040 341 5441
Tilat
Suomalainen musiikkikampus, Pitkäkatu 18–22, Jyväskylä
Postiosoite PL 472, 40101 Jyväskylä