”Sain eväät onnistumiseen” - Tutkinto siivitti uran HR-tehtäviin
Janina Ahtiaisen, 27, urapolulta ei vauhtia puutu: hän on työskennellyt DNA:lla yhdeksän vuoden aikana kahdeksassa tehtävässä. Ahtiainen tuli taloon puhelinmyyjäksi, siirtyi sieltä DNA Kauppaan myyntineuvottelijaksi, sieltä asiakaspalveluun palveluneuvojaksi ja lopulta palveluneuvojien kouluttajaksi. Kun kouluttajan sijaisuus oli päättymässä, heräsi ajatus osaamisen laajentamisesta urakehityksen tueksi.
Ahtiaisella ei ollut ruusuisia muistikuvia nuoruuden opiskelusta, kun alavalinta ei ollut osunut nappiin. Työnsä myötä hän oli kiinnostunut kaupallisesta alasta ja löysi verkkosivuja selatessaan liiketoiminnan ammattitutkinnon. Erityisesti mahdollisuus painottaa opintoja myyntiin ja markkinointiin tuntui omalle.
Työnantaja suhtautui opiskelusuunnitelmiin myönteisesti. ”Tiesin heti, että haluan opiskella oppisopimuksella, koska se on palkallista ja käytännönläheistä. Sovin asiasta esihenkilöni kanssa. Sen jälkeen Gradialta käytiin työpaikalla tekemässä sopimukset ja minä tein opettajan kanssa suunnitelman opintojen henkilökohtaistamisesta”. Ahtiainen valitsi omaan tutkintoonsa perehdyttämisen ja työhön opastamisen tutkinnon osan toiselta osaamisalalta, sillä se sopi hyvin silloiseen valmentajan tehtävään, jonka työnkuvaan kuului uusien palveluneuvojien perehdyttämistä. ”Yksilökohtaiset tarpeet otettiin hyvin huomioon. Yllätyin siitä, miten ripeästi ja joustavasti asiat etenivät. Pääsin aloittamaan opiskelut reilun kuukauden sisällä.”
Pelot haihtuivat innostuksen tieltä
Oman oppimistyylin löytämisellä oli iso merkitys innostumiseen. ”Olin etukäteen vähän jännittänyt sitä, miten osaan ja jaksan kaiken, mutta huoli oli turha. Työn ja opintojen yhteensovittaminen onnistui hyvin. Iso plussa oli se, että sain oppia tekemällä.” Ahtiaisen mielestä oppiminen on erilaista aikuisena. ”Eroa on ainakin asenteessa ja opetuksessa. Aikuisena halu oppia on itsellä. Myös sopivan opiskelutavan löytäminen on tärkeää. Opintojen eteneminen on jokaisen omalla vastuulla, mutta opettajalta saa tukea juuri niin paljon kuin tarvitsee”.
Ammatillisessa koulutuksessa osa opiskelijan arviointia tehdään ammattiosaamisen näytöillä käytännön työtilanteissa. Koska Ahtiaisen työtehtäviin senhetkisessä valmentajan työnkuvassa ei kuulunut asiakaspalvelua, työnantaja järjesteli näyttöön sopivia työtehtäviä. ”Hyppäsin takaisin palveluneuvojan saappaisiin ja otin kontaktia asiakkaisiin, jotta pystyin näyttämään osaamiseni”.
Tutkinto valmistui ripeästi
Ahtiainen suoritti tutkinnon hieman alle vuodessa. ”Opetus oli hyvin ajan tasalla, mikä motivoi etenemään ja soveltamaan opittua työhön. Opin ymmärtämään oman työnantajani toimintaa laajemmin eri näkökulmista.” Uutta näkemystä antoivat myös lähipäivien antoisat vertaiskeskustelut. ”Meitä oli laajasti eri aloilta. Oli kiinnostavaa kuulla, miltä samat asiat näyttävät eri toimialalla tai esimerkiksi pienemmässä yrityksessä”.
Ura sai uuden suunnan
Reilu puolen vuoden päästä valmistumisesta Ahtiaiselle tarjottiin vanhempainvapaan sijaisuutta DNA:n HR-yksiköstä. ”Opintojen ansiosta osasin hahmottaa DNA:n ympäristön isossa kuvassa, mikä antoi eväät tehtävässä onnistumiseen. Uskon, että tutkinnon avulla hankittu osaaminen vaikutti siihen, että minua pyydettiin nykyiseen täysipäiväiseen työhön HR-yksikössä”. Ahtiainen on työskennellyt marraskuusta 2022 asti osaamisen kehittämisen asiantuntijana. Henkilöstön osaamisen kehittämisen tehtäväkenttä on monipuolinen ja herättää intoa myös oman osaamisen kasvattamiseen entisestään. ”Olen harkinnut seuraavaksi vaihtoehdoksi erikoisammattitutkintotasoisia henkilöstöhallinnon opintoja Gradiassa tai opintoja korkeakoulussa. Olen löytänyt oman tapani oppia, joten opiskelun tulee olla käytännönläheistä jatkossakin”.
Ahtiaisella on myös vinkki opintoja harkitseville. ”Arjen, työn ja opiskelun yhteensovittaminen voi pelottaa etenkin, jos opinnoista on pitkä aika. Ei se ole niin vaikeaa kuin miltä sen saa omissa korvissa kuulostamaan. Rohkeasti vaan ottamaan yhteyttä Gradiaan, heiltä saa asiantuntevaa palvelua”, hän kannustaa.
Mikä koulutus?
- Liiketoiminnan ammattitutkinto, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala.
- Sopii henkilölle, joka nauttii asiakaspalvelusta ja tiimityöstä ja haluaa oppia koko ajan uutta.
- Myynti- ja asiakaspalvelutyön suunnittelu, asiakaspalautteen kerääminen ja reklamaatioiden käsittely, asiakaskokemuksen kehittäminen sekä myynnin toimenpiteiden tuloksellisuuden systemaattinen seuranta ovat koulutuksen keskiössä.
- Koulutus sisältää noin 1–2 lähiopiskelupäivää kuukaudessa.
- Liiketoiminnan ammattitutkinnon muita osaamisalavaihtoehtoja Gradiassa ovat taloushallinnon osaamisala sekä liiketoiminnan palveluiden osaamisala.
- Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnossa valittavana ovat kaupan osaamisala sekä henkilöstöhallinnon osaamisala.
- Haku koulutukseen on nyt auki – tutustu liiketoiminnan tutkintokoulutuksiin